Wie heeft er baat bij extra magnesium?

Veel mensen kunnen wel wat extra magnesium gebruiken. Lees hier welke groepen goed op hun magnesiuminname moeten letten.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor magnesium bedraagt 300 milligram voor vrouwen en 350 milligram voor mannen. Sommige mensen hebben overigens een hogere magnesiumbehoefte dan de ADH. Zo lopen sporters, zwangere vrouwen, vrouwen in de overgang en mensen met medicatiegebruik meer risico op een magnesiumtekort.

Symptomen magnesiumtekort

De bekendste symptomen van een magnesiumtekort zijn:

Magnesium voor sporters

Het lichaam heeft magnesium onder andere nodig voor de aanmaak van ATP. ATP is een stofje dat verantwoordelijk is voor onze energiehuishouding. Bewegen en zeker sporten kost veel energie en daarom speelt tijdens het sporten magnesium een belangrijke rol. Voldoende magnesium vermindert bovendien de kans op kramp en houdt spieren en gewrichten ook na inspanning soepel.

Sporters verliezen nog eens extra magnesium door het zweten. De zoute smaak van zweet wordt onder andere veroorzaakt door de aanwezige magnesium. Deze uitgezwete magnesium is niet meer inzetbaar in het lichaam, terwijl het lichaam magnesium juist op dat moment erg goed kan gebruiken! Het is dan ook klinisch vastgesteld dat de magnesiumbehoefte bij sporters hoger ligt. Sporters hebben daarom vaker symptomen die wijzen op een magnesiumtekort.

Zwangere vrouwen en magnesium

Tijdens de zwangerschap ligt de magnesiumbehoefte van de vrouw zo’n twintig tot veertig procent hoger dan normaal. Het is daarom belangrijk om magnesiumniveaus in het lichaam op peil te houden. Magnesium kan namelijk typische zwangerschapskwaaltjes tegengaan, zoals:

  • Een harde buik
  • Spierkrampen
  • Rusteloze benen
  • Verhoogde bloeddruk

Lees meer over magnesium en zwangerschap.

Vrouwen in de overgang en magnesium

Magnesium speelt een sleutelrol bij de energiestofwisseling, de botopbouw en de aanmaak van hormonen. Hierdoor kan het bijdragen aan het verminderen van overgangsverschijnselen, zoals opvliegers, stemmingswisselingen, slapeloosheid en lusteloosheid. Daarnaast werkt magnesium ook preventief bij andere veelvoorkomende klachten die optreden na de overgang zoals osteoporose.

Lees ook de pagina in dit dossier over magnesium en ouder worden.

Laatst bijgewerkt op 28 september 2018

Pagina laatst aangepast op 28-09-2018

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Deze tekst is mede tot stand gekomen met de experts van Supplementinfo.nl, contactpersoon: Wilma van Dormalen

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren