Gezondheidsplein is een informatieve website over gezondheid. De gezondheidsinformatie op deze website staat los van eventueel getoonde advertenties.

Hoeveel magnesium heb je nodig?

De hoeveelheid magnesium die je dagelijks binnen moet krijgen verschilt voor mannen en vrouwen. Voor mannen is deze hoeveelheid 350 milligram per dag. Voor vrouwen is het dagelijks 300 milligram.

Een aandoening is een verzamelnaam voor: symptomen, syndromen, klinische tekens, ziekten, handicaps en letsels

Magnesiumtekort

Veel mensen hebben een magnesiumtekort. De symptomen van een magnesiumtekort zijn onder meer:

Een magnesiumtekort kan ontstaan door bijvoorbeeld een gastric bypass (maagverkleining) en het is een bekende bijwerking bij gebruik van onder andere plaspillen en maagzuurremmers.

Welk type magnesium past bij jouw situatie?

Als je vermoedt dat je een magnesiumtekort hebt, kun je deze aanvullen door je voeding aan te passen of door extra magnesium te slikken in de vorm van bijvoorbeeld tabletten. Pas wel op, een te veel aan magnesium veroorzaakt soms weer andere klachten zoals diarree. Alle vormen van magnesium werken (licht) laxerend in hogere dosissen. Sommige magnesiumverbindingen, zoals magnesiumoxide en magnesiumsulfaat, hebben dat effect sterker, terwijl andere verbindingen, zoals magnesiumglycerofosfaat, dit effect haast niet veroorzaken. Bij hogere doseringen is het dus raadzaam om de inname te verdelen over de dag, om de laxerende werking te vermijden of voor een vorm te kiezen die dit effect minder heeft. 

Daarnaast is het goed om te weten dat magnesiumoxide of magnesiumsulfaat enkel een effect heeft bij de aanwezigheid van voldoende maagzuur, en dus niet geadviseerd wordt in combinatie met gebruik van maagzuurremmers. Kies hierbij voor bijvoorbeeld magnesiumglycerofosfaat. 

Verder is bekend dat magnesium beter wordt opgenomen als je deze combineert met zogenoemde co-factoren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vitamine B of vitamine D. Zo bevordert vitamine D de opname van magnesium en anderzijds is magnesium weer noodzakelijk voor de activatie van vitamine D. 

Welke producten bevatten magnesium?

Het gehalte aan magnesium verschilt per voedingsmiddel. Onderstaand een overzicht van producten die rijk zijn aan magnesium:

  • Groene bladgroenten
  • Tarweproducten
  • Sojaproducten
  • Noten
  • Pinda’s
  • Bonen
  • Granen
  • Zaden
  • Roggebrood
  • Bananen
  • Avocado
  • Volle rijst
  • Kokos
  • Hard water (afhankelijk van het magnesiumgehalte van het drinkwater)*
  • Melassestroop*
  • Zonnebloempitten*
  • Schelpdieren*
  • Frambozen*

*De absolute hoeveelheid magnesium in deze producten is te verwaarlozen, omdat de dagelijkse inname ervan doorgaans laag is.


Pagina laatst aangepast op 20-04-2020

Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door onze partner

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren