Magnesium en ouder worden

Tijdens het ouder worden veranderen allerlei processen in je lichaam. Om met deze veranderingen om te gaan worden soms supplementen aangeraden, zoals vitamine D. Ook magnesium is een belangrijk mineraal. Op deze pagina lees je over specifieke gunstige eigenschappen van magnesium voor mensen van 50 jaar en ouder.

Magnesium en spieren bij ouder worden

Magnesium is belangrijk voor de opbouw en het functioneren van de spieren. Het bevordert het herstel van de spieren na inspanning. Daarom wordt magnesium vaak gebruikt door sporters. Magnesium draagt bij aan het behoud van gezond functionerende spieren. Zeker tijdens het ouder worden is dit belangrijk. De spierkracht en spiermassa nemen namelijk af met de leeftijd. Vanaf ons vijftigste levensjaar verliezen we ongeveer één tot twee procent spiermassa per jaar. Dit verouderingsproces gaat ook nog eens sneller naarmate we ouder worden.

Spierzwakte zorgt voor kwetsbaarheid; je wordt minder mobiel, stijf, valt vaker en krijgt uiteindelijk moeite met dagelijkse bezigheden. Het is daarom belangrijk om op tijd te beginnen met het behoud van gezonde en sterke spieren. Sterke spieren zijn belangrijk voor de belastbaarheid van het lichaam. Met sterke spieren kunnen de gewrichten meer hebben. Zo blijf je langer vitaal en fit en vergroot je je beweeglijkheid en balans. Om je spieren te ondersteunen is het belangrijk het magnesiumniveau op peil te houden.

Magnesium en osteoporose

Niet alleen de spiermassa neemt af met de leeftijd, ook de botten worden brozer. Al vanaf een leeftijd van 35 begint het lichaam meer bot af te breken dan aan te maken. Hierdoor ontstaat botontkalking. Botten worden versterkt door calcium en vitamine D. Wat echter niet iedereen weet is dat magnesium een belangrijke rol speelt bij dit proces. Magnesium zorgt ervoor dat het lichaam calcium kan opnemen en dat er enzymen ontstaan zodat vitamine D zijn werk kan doen. Zonder magnesium kunnen calcium en vitamine D de botten dus niet goed versterken.

Magnesium en het geheugen

Uit onderzoek blijkt dat magnesium belangrijk is voor een normale werking van de hersenen en het geheugen, zeker op latere leeftijd. Het zou ook zorgen voor een beter leervermogen. Problemen met het geheugen en leervermogen treden met name op tijdens het ouder worden. Mensen die steeds vergeetachtiger worden en zelfs last hebben van geheugenverlies zouden in dat geval baat kunnen hebben bij magnesium. Magnesium draagt bij aan het behoud van de plasticiteit (vormbaarheid) en de verbindingen in de hersenen.  

Hoe kom je aan magnesium

Zoals gezegd speelt magnesium een belangrijke rol bij het behouden van sterke en soepele spieren, helpt het sterke botten in stand te houden en ondersteunt het de normale werking van het zenuwstelsel. Het is daarom goed om op je magnesiuminname te letten. Je kunt magnesium in principe uit voeding halen, maar desondanks hebben sommige mensen – met name ook ouderen - een magnesiumtekort. Er bestaan ook speciale magnesiumsupplementen die je bij kunt slikken. Zo krijg je eenvoudig extra magnesium binnen.

Laatst bijgewerkt op 28 september 2018

Pagina laatst aangepast op 28-09-2018

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Deze tekst is mede tot stand gekomen met de experts van Supplementinfo.nl, contactpersoon: Wilma van Dormalen

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren