Website van het Jaar

Wat betekent een tekort aan magnesium voor je lichaam?

Een tekort aan magnesium heeft verschillende invloeden op je lichaam. Magnesium bevordert allerlei processen in je lichaam, waaronder de aanmaak van serotonine. Als je een langdurig tekort hebt aan magnesium kunnen zowel lichamelijke als psychische klachten ontstaan. Naast onrust, hoofdpijn en migraine hebben de klachten met name betrekking op stress, je spieren (bijvoorbeeld spierkramp of een trillend ooglid), energie (emotioneel of prikkelbaar), weerstand en bloeddruk. Ook botontkalking kan een verband hebben met een magnesiumtekort.

Magnesiumtekort en stress

Een magnesiumtekort maakt je gevoeliger voor stress. Stress zorgt er vervolgens weer voor dat je lichaam meer magnesium gebruikt dan normaal, waardoor je magnesiumvoorraad afneemt. Het tekort aan magnesium wordt alleen maar groter en leidt dus tot meer stress. Het is een vicieuze cirkel waarin je belandt.

Magnesiumtekort en spieren

Magnesiumtekort heeft een negatief effect op je spieren. Het heeft het tegenovergestelde effect van het mineraal calcium. Waar calcium zorgt voor het samentrekken van de spieren, zorgt magnesium ervoor dat je spieren ontspannen. Maar als je lichaam te weinig magnesium krijgt, ontspannen je spieren onvoldoende. Je hebt dan namelijk meer calcium dan magnesium in je lichaam. Hierdoor kun je stijve spieren, spierkrampen en trillingen krijgen.

Magnesiumtekort en energie, weerstand, oververmoeidheid

Als je een magnesiumtekort hebt, is er ook minder magnesium beschikbaar voor het vrijmaken van energie uit je voeding. Hierdoor zal je lichamelijke energie afnemen. Als je minder energie hebt, raak je sneller vermoeid, ben je eerder angstig en bezorgd of voel je je zenuwachtig en prikkelbaar. Hierdoor heb je minder zin om leuke uitstapjes te maken. Op de bank liggen is dan aanlokkelijker dan een dagje naar het strand of een fikse wandeling in het bos. Daarnaast heeft een magnesiumtekort indirect invloed op je weerstand. Te weinig magnesium kan je gevoeliger maken voor stress. Te veel stress leidt weer tot een verminderde weerstand en hierdoor ben je eerder vatbaar voor virussen, bacteriën, schimmels en parasieten.

Magnesiumtekort en (licht) verhoogde bloeddruk

Hart en bloedvaten blijken baat te hebben bij voldoende inname van magnesium, omdat het mineraal zorgt voor versoepeling van de bloedvaten. Als de vaten rondom het hart erg stijf zijn heb je een hoger risico op hart- en vaatziekten. Dat kan de bloeddruk ongunstig beïnvloeden.

Magnesiumtekort en botontkalking

Magnesium draagt bij aan het behoud van sterke botten. Ook speelt het een rol bij de botaanmaak. Een tekort aan magnesium kan bijdragen aan het ontkalken van de botten.

Pagina laatst aangepast opĀ 20-04-2020

Auteur: MSc. Carmen Venema

Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door onze partner

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren