Website van het Jaar

Hoe kun je een magnesiumtekort aanvullen?

Je kunt een magnesiumtekort aanvullen door het eten van magnesiumrijk voedsel. Eerder werd al beschreven welke producten rijk zijn aan magnesium. Toch is de kans aanwezig dat je te weinig magnesium binnenkrijgt.

Door het gebruik van kunstmest en bestrijdingsmiddelen neemt de hoeveelheid magnesium die in de grond zit namelijk af. Ook door het koken van je voedsel gaat veel magnesium verloren in het kookvocht. Daarnaast laat onderzoek zien dat (met de huidige eetpatronen) de kans op een magnesiumtekort aanwezig is. Zo blijkt namelijk dat je op basis van westerse eetgewoonten, maximaal 250 milligram magnesium binnenkrijgt per dag. Dit ligt dicht tegen de benedengrens voor vrouwen aan, maar is ruim te weinig voor mannen.

Dagelijkse aanbevolen hoeveelheid magnesium

De onderstaande tabel geeft enkele producten weer die je kunt nemen om aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) magnesium te voldoen.

Groene groente Bijvoorbeeld: spinazie
Volkoren granen Bijvoorbeeld: volkoren brood, roggebrood
Soja Bijvoorbeeld: sojamelk, sojaolie
Noten Bijvoorbeeld: pijnboompitten, cashewnoten
Cacao Bijvoorbeeld: pure chocolade
Schaaldieren Bijvoorbeeld: garnalen

Sommige mensen vinden het lastig om dagelijks voldoende van deze producten binnen te krijgen. Je zou daarom naast het eten van magnesiumrijke voeding, het verdere tekort kunnen aanvullen met voedingssupplementen. Volg daarbij de instructies op de verpakking. Het soort magnesium dat je nodig hebt hangt af van je situatie. Lees daarover meer op de pagina Hoeveel magnesium heb je nodig?.

Pagina laatst aangepast opĀ 20-04-2020

Auteur: MSc. Carmen Venema

Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door onze partner

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren