Website van het Jaar

Tips om te blijven bewegen met stijve en pijnlijke gewrichten

Heb je stijve en pijnlijke gewrichten? Oefeningen helpen bij het soepel bewegen van je gewrichten en het sterker maken van de spieren daaromheen. Ook worden oefeningen ingezet voor het herstel van een klacht.

De oefeningen die beschreven staan in dit dossier richten zich voornamelijk op het trainen van de spierkracht. Hierdoor blijf je soepel bewegen en beperk je ook gewrichtsklachten. Klik op onderstaande linkjes en blijf bewegen met spierversterkende oefeningen!

Wissel beweging en rust af

Bij pijnlijke gewrichten ben je al snel geneigd minder te gaan doen. Hoewel het goed is om rust te nemen – vooral als de pijn toeneemt – is het toch belangrijk om voldoende te bewegen op een dag. Doe je dit niet, dan worden de spieren zwakker en de gewrichten stijf.

Probeer minimaal een half uur per dag (rustig) te bewegen. De voorkeur heeft echter een uur lichamelijk actief te zijn. Dit kun je verdelen over de dag, waardoor je bewegen en rust met elkaar afwisselt. Je moet het namelijk ook niet overdrijven: door te veel of te zware inspanning kan het gewricht meer klachten geven.

Hoe begin ik met bewegen?

Probeer eerst lichte en/of korte bewegingen te maken. Zwemmen is een goede manier om de gewrichten zo min mogelijk te belasten. Wandelen en fietsen zijn voor veel mensen met gewrichtsklachten ook een goede optie. Ook in en rond het huis kun je genoeg doen: denk aan de bladeren aanvegen, de ramen wassen, stofzuigen enzovoort. Zolang het de klachten niet verergert zit je goed!

Te veel pijn?

Neemt de pijn wel toe? Gebruik dan eventueel een brace om klachten weg te nemen. Of pak je rust. Jij voelt het beste aan wat op dat moment de voorkeur heeft. Wellicht kun je bepaalde bewegingen een volgende keer beter vermijden, omdat het simpelweg te veel pijn doet.

Dit dossier is mede mogelijk gemaakt door onze partners

Pagina laatst aangepast opĀ 02-01-2018

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren