Website van het Jaar

Welke soorten antioxidanten zijn er?

Je kunt antioxidanten in twee groepen verdelen: enzymatische antioxidanten en niet-enzymatische antioxidanten. Enzymatische antioxidanten maakt het lichaam zelf, niet-enzymatische antioxidanten haal je uit voeding. Niet-enzymatische antioxidanten zitten vooral in felgekleurd fruit en groente, kruiden, noten en bepaalde theesoorten.

Enzymatische antioxidanten (lichaamseigen antioxidanten)

Er zijn vijf enzymatische antioxidanten: SOD (superoxidedismutase), glutathionperoxidase, catalase, thioredoxineperoxidase en PON1 en PON2 (paraoxanase). PON1 kan een verlaagde activiteit hebben bij diabetes mellitus, roken, veroudering, het metabool syndroom en dyslipidemie (afwijkingen in de vetstofwisseling).

Niet-enzymatische antioxidanten (antioxidanten uit voeding)

Niet-enzymatische antioxidanten haal je uit voeding. Hieronder vind je de niet-enzymatische antioxidanten die waardevol kunnen zijn voor een goede gezondheid.

Vitaminen, mineralen en kruiden

Antioxidatieve vitaminen en mineralen zijn onder het grote publiek het meest bekend, bijvoorbeeld vitamine C en selenium. Vitamine C heeft verschillende belangrijke lichaamsfuncties: het verhoogt bijvoorbeeld de weerstand, maar is vooral een krachtige antioxidant. Selenium is een mineraal met een hoge antioxidatieve werking. Selenium verhoogt de productie van de enzymatische antioxidanten (zoals glutathionperoxidase) voor een goed werkend immuunsysteem.

Kruiden en specerijen zijn ook rijk aan antioxidanten. Gebruik ze dus volop in de keuken! Voorbeelden van antioxidantrijke kruiden zijn tijm, munt en provinciaalse kruiden. Sommige kruiden worden op therapeutisch niveau ingezet, zoals Boswellia extract. Boswellia heeft een hoge ORAC-waarde en is een krachtige ontstekingsremmer. Het heeft een positieve invloed op:

Polyfenolen zijn een andere groep van antioxidanten die je uit voeding haalt. Deze stoffen hebben ook een sterke ontstekingsremmende werking. Lees meer over polyfenolen op de pagina Polyfenolen.

Een volledige lijst van antioxidanten in voeding vind je op de pagina Overzicht antioxidanten in voeding.

Pagina laatst aangepast op 09-08-2016

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren