Website van het Jaar

Overzicht antioxidanten in voeding

Antioxidanten zitten in veel verschillende gezonde groenten, fruit, noten en kruiden. Vooral felle en diepgekleurde voeding bevat veel antioxidanten. Antioxidanten zorgen namelijk voor de opvallende kleuren. Waarom is het belangrijk om antioxidantrijke voeding te eten?

Door onze hedendaagse leef- en voedingsgewoonten hebben we soms een tekort aan belangrijke voedingsstoffen. We hebben het bijvoorbeeld te druk om uitgebreid, gezond te koken of we staan constant bloot aan stress door werkdruk. Door stress en teveel lichaamsgewicht nemen vrije radicalen toe. Daarbij komt kijken dat sommige mensen zwaar lichamelijk werk verrichten of intensief sporten, waardoor meer vrije radicalen worden gevormd. Hierdoor hebben zij behoefte aan extra antioxidanten. Hieronder vind je antioxidantrijke kruiden, groenten, fruit, noten en theesoorten:

Kruiden met antioxidanten

Kruidnagel, kaneel, oreganopoeder, kurkuma (geelwortel), gedroogde basilicum, zwarte peperpoeder, verse tijm, chilipoeder, paprikapoeder, verse pepermunt, verse oregano, knoflookpoeder, rauwe knoflook, rauwe koriander, verse basilicum

Groenten met antioxidanten

Rauwe gember (ook laos kruid en galangawortel), gekookte broccoli, rode sla, asperge, avocado, rauwe rode bieten, rauwe rode uien, groene sla, rauwe broccoli, rauwe uien, oranje pepers, rauwe aubergine, rode pepers, rauwe bloemkool, rauwe wortels, gekookte bloemkool, groene pepers, verse tomaat, rauwe bleekselderij, ijsbergsla, rauwe babywortels, ananas, gekookte wortels, gekookte aubergine, komkommer

Fruit met antioxidanten

Vlierbessen, (gedroogde) appels, blauwe bessen, gedroogde pruimen, zwarte bessen, frambozen, rauwe cranberries, kersen, kruisbessen, peren, mandarijnen, navelsinaasappels, grapefruit, citroensap, kiwi, abrikozen, mango, banaan

Overige antioxidant rijke voeding (noten, peulvruchten, brood etc.)

Gedroogde agave, ongezoete cacaopoeder, pure chocolade, pecannoten, walnoten, hazelnoten, olijfolie, gekookte artisjok, pistachenoten, rauwe kidneybonen, rauwe zwarte bonen, rauwe linzen, amandelen, dadels, rode wijn, vijgen, rauwe pinda’s, rozijnen, roggebrood, cashewnoten, macadamianoten, 7-granenbrood, paranoten, witte wijn, rauwe limabonen

Veel antioxidanten in kurkuma thee

Ook bepaalde soorten kruidenthee bevatten antioxidanten, zoals:

Pagina laatst aangepast op 09-08-2016

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren