Gezondheidsplein is een informatieve website over gezondheid. De gezondheidsinformatie op deze website staat los van eventueel getoonde advertenties.

Behandeling van bekkeninstabiliteit

Een aandoening is een verzamelnaam voor: symptomen, syndromen, klinische tekens, ziekten, handicaps en letsels

Bekkeninstabiliteit verdwijnt meestal na de bevalling. Dan verdwijnt ook het hormoon relaxine uit het lichaam en worden de gewrichtsbanden weer steviger. Het herstel kan een paar maanden duren en sommige mensen zijn na een jaar pas weer helemaal pijnvrij. Als de klachten niet verminderen of ernstig zijn (ook wanneer er geen sprake is van zwangerschap) is behandeling bij een gespecialiseerde fysiotherapeut of bekkenoefentherapeut aan te raden.

Bekkeninstabiliteit oefeningen

Bekkenfysiotherapie of bekkenoefentherapie helpt bij bekkeninstabiliteit. Via solvo vind je een therapeut bij jou in de buurt. Ook vind je hier meer informatie over bekkeninstabiliteit. Bij bekkentherapie krijg je bekkeninstabiliteit oefeningen om het bekken te trainen en soepel te houden. Door de spieren te trainen kunnen deze deels de stabiliteit weer oppakken. De bekkentherapeut kan ook een massage geven om je rug en het bekken te laten ontspannen. Dit zorgt ervoor dat de pijn verlicht wordt.

De volgende oefeningen kunnen helpen de pijn wat te verminderen.

Bekken kantelen

Het bekken kantelen helpt om de beweeglijkheid en ontspanning van het bekken en de onderrug te verbeteren. Deze oefening kun je liggend of zittend doen.

Zittend: ga rechtop zitten en maak je rug in een rustig tempo hol en bol. Probeer dit echt vanuit je bekken te doen. Je bovenrug en schouders doen niet mee met de oefening. Je kunt deze oefening doen zo vaak als je wilt. Probeer de oefening elke keer ongeveer twee minuten vol te houden.

Benen verlengen

De volgende oefening kan je helpen om de beweeglijkheid van het bekken en de lage rug te verbeteren.

Ga op je rug liggen met je benen gestrekt. Probeer het ene been langer te maken dan het andere been en probeer dit ongeveer tien seconden vol te houden. Doe dit vervolgens met het andere been. Belangrijk is om de beweging vanuit de heupen de doen, waarbij de knieën gestrekt blijven. Rek elk been tien keer uit.

Onthoud goed dat je oefeningen bij bekkeninstabiliteit het best onder begeleiding van een erkend bekkentherapeut kunt doen. Ga niet zonder overleg op eigen initiatief aan de slag.

Wat kun je zelf doen bij bekkeninstabiliteit?

Er bestaat geen behandeling om bekkeninstabiliteit tijdens de zwangerschap weg te nemen. Het belangrijkste is dat je probeert om een goede balans te vinden tussen inspanning en rust. Het is niet aan te raden om helemaal inactief te worden omdat je spieren dan ook verslappen en je alleen maar meer pijn kunt krijgen. De oefeningen die bij zwangerschapsgymnastiek gegeven worden helpen vaak ook goed tegen de klachten. Ook kan zwangerschapszwemmen verlichting geven omdat je daar oefeningen in het water doet.

Een andere oplossing is het dragen van een bekkenband. Dit is een stevige band van deels elastisch materiaal die om je billen en bekken heen zit. Een bekkenband biedt je wat extra ondersteuning. Het is niet aan te raden om de bekkenband constant te dragen, maar alleen op de momenten dat je de extra ondersteuning echt nodig hebt. Overleg de aanschaf van een bekkenband met je verloskundige of huisarts.

Tips voor bekkeninstabiliteit

Lees de volgende tips die kunnen helpen bij het verzachten van pijn door bekkeninstabiliteit:

  • Probeer goed door te ademen tijdens het bewegen.
  • Lig op je zij bij pijn tijdens het slapen.
  • Probeer verschillende stoelen uit waar jij het lekkerst in zit.
  • Moeite met traplopen? Probeer dan zittend te trap af te gaan. Ook kun je bij elke trede dezelfde voet gebruiken.
  • Loop geen lange afstanden en maak kleine pasjes.

Bronnen

Deze informatie is gebaseerd op de volgende bronnen:

Pagina laatst aangepast op 31-12-2020

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Deze informatie is gecontroleerd door:

R. Pieterse, fysiotherapeut
R. Pieterse
Fysiotherapeut, manueel therapeut en praktijkhouder
Profess Fysio

Heeft deze informatie je geholpen?
Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren