Website van het Jaar

Bekkenbodemspieren trainen met oefentherapie

Pijnklachten bij bekkeninstabiliteit ontstaan vooral tijdens of na een zwangerschap, maar kunnen ook ontstaan door te zware handelingen, een ongeval of langdurig verkeerde houding. De klachten van bekkeninstabiliteit zijn met name pijn in de onderrug, het stuitje, de billen en het gebied rondom de heupen. Deze klachten kun je verminderen door je bekken- en bekkenbodemspieren te trainen met oefentherapie Cesar/Mensendieck. Lees op deze pagina meer over de rol van de oefentherapeut en de verschillende bekken(bodem)oefeningen die je kunt doen.

Oefentherapie Cesar/Mensendieck bij bekkeninstabiliteit

De bekkenoefentherapeut is gericht geschoold en heeft ervaring met bekken- en bekkenbodemproblematiek. De oefentherapeut Cesar/Mensendieck zal door vraagstelling en onderzoek vaststellen waardoor de klachten ontstaan. Door gerichte oefeningen wordt een betere stand van heup, bekken en onderrug verkregen. Stabiliserende oefeningen zorgen voor een blijvend resultaat. Het goed functioneren van de bekkenbodemspieren wordt, indien nodig, in de behandeling betrokken. Daarnaast is het essentieel inzicht te krijgen in houding en beweging in het dagelijks leven om de belasting in het bekkengebied te verbeteren.

Oefentherapie bij bekkenpijn vindt vaak individueel plaats, zodat de oefentherapeut zich kan focussen op je persoonlijke verhaal en klachten. Bekkenbodemtherapie komt ook in groepsverband voor, zodat je onderling je ervaringen kunt uitwisselen en elkaar kunt ondersteunen in het uitvoeren van de oefeningen.

Bekkenoefeningen

De oefentherapeut Cesar/Mensendieck geeft je stabiliserende bekkenoefeningen die gericht zijn op een goed functioneren van de bekken- en bekkenbodemspieren. Ook houding en beweging in het dagelijks leven zijn belangrijke punten die bij de oefeningen ter sprake komen. Bewegings- en houdingsadviezen zijn erop gericht je houding te corrigeren en te bewegen met zo weinig mogelijk belasting van het bekkengebied. Samen met de oefentherapeut zoek je naar een optimale houding tijdens het zitten, staan, opstaan, bukken en tillen. Daarnaast is het doel van de bekkenbodemoefeningen om de spieren te versterken. Bij bekkeninstabiliteit door zwangerschap besteedt de oefentherapeut ook aandacht aan de voorbereiding op de bevalling.

Meer informatie over bekkenbodemspieren trainen? Bekijk dan ook deze video over bekkenoefentherapie bij zwangerschap.

Bron video: VvOCM

Dit dossier is goedgekeurd door de Vereniging van Oefentherapeuten Cesar en Mensendieck (VvOCM)

Pagina laatst aangepast opĀ 05-04-2018

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren