Gezondheidsplein is een informatieve website over gezondheid. De gezondheidsinformatie op deze website staat los van eventueel getoonde advertenties.

Kun je pijn bij artrose verminderen door je voeding aan te passen?

Hoewel er nog weinig bekend is over het effect van voeding op reumatische klachten, lijkt bepaald eten sommige mensen met artroseklachten te helpen. 

Ooit van oervoeding gehoord? Deze voeding gebaseerd op dat van onze voorouders, zoals noten, zaden, kokos, vis, wild, gevolgte en eieren, zou bijvoorbeeld een gunstig effect hebben op pijnklachten. Hoe natuurlijker en ambachtelijker, hoe beter, is het idee. Producten met kunstmatige zoetstoffen, conserveermiddelen zouden het tegenoverstelde effect hebben: meer pijn. Maar wetenschappelijk bewijs voor dit alles ontbreekt vooralsnog. 

Wat denk jij? Merk jij dat door bepaalde voeding jouw klachten als gevolg van artrose minder worden? Volg jij een special artrosedieet? Of vind je het echt je reinste onzin? Discussieer mee! 

Reageren

Reacties

  • Sil

    Loba

    Ik ben blij te lezen dat nachtschade groente een van de oorzaken kan zijn van pijn/ontsteking/artrose. Ik krijg nu een bevestiging van het verband en intuïtieve ingeving van voedsel en artrose. Dankjewel! Ik kan nu met een ander beeld en info naar de orthopeed.
    De voedselindustrie en farmaindustrie moeten meer aangepakt worden in verband met het ziekmakende karakter van voedsel en medicijnen.

    Reageer
  • Sil

    Boske

    Voor diabetes type 2 slik ik metformine en daaruit kan een tekort aan vitamine B12 ontstaan. Ik ben dus vitamine B12 gaan slikken (smelttablet) en als bijwerking heb ik ook aanzienlijk minder last van mijn (reumatische) artritis in hand en voet. Het werkte niet direct, maar na enkele weken. Ik ben 70+, dus wel een leeftijd waarbij een tekort aan vitamine B12 veel voorkomt. Misschien heeft iemand hier baat bij. Niet geschoten is altijd mis.

    Reageer
  • Sil

    Tina

    Artrosepijn kan wel degelijk verminderen door het laten van bepaalde voeding. Als ik suiker, melk en nachtschades vermijd ben ik vrijwel pijnloos. Echter, bijvoorbeeld één ijsje kan al zorgen voor erge pijnen in mijn nek, heupen, rug, knieën en voeten, alsook een algemeen ziek gevoel veroorzaken. Ik heb het allemaal zelf moeten uitzoeken, want artsen geloven er zo niet in. Ik zou zeggen voor al wie pijn heeft, probeer het. Het is namelijk echt een kwestie van uitproberen. Zo kan ik bijvoorbeeld wel tegen een kop koffie decafeinne, terwijl dit ook nachtschade is. Mager vlees is voor mij ook geen probleem. Voor iedereen met pijn, hou moed en blijf zoeken, het loont de moeite.

    Reageer
  • Sil

    Belle

    Mijn zus zei dat rood eten en drinken niet goed zijn voor de artrose. Ik dacht eerst ze maakt een grapje, maar ik
    weet niet of dat wel of geen grapje is.

    Reageer
  • Sil

    Seetje

    (mogelijk een late reactie, ik lees dit artikel pas zojuist.)

    Van een zeer bekwame acupuncturist hoorde ik dat het zogenoemde nachtschadedieet mogelijk de ernstige pijnklachten ten gevolge van artrose zou verminderen. Ik heb haar goede raad opgevolgd en na ongeveer 4 à 5 maanden gaf dit resultaat; de pijn verminderde en de roodheid verdween! Het is even volhouden maar het resultaat is grandioos!! En geloof me, het is best te leven zonder tomaten, paprika's, aardappelen enzovoorts. Succes!

    Reageer
  • Sil

    Lutteke

    Graag een reactie op mijn schrijven, ik vergat er om te vragen!

    Reageer
  • Sil

    Lutteke

    Wel degelijk is het weglaten van bepaalde voeding van invloed op de pijn bij artrose. Ik ondervind dit al jaren. Een zeer kundige acupuncturiste uit Kamperland in Zeeland wees mij er op dat als je alle zg. "nachtschaden" vermijdt de pijn duidelijk minder wordt. Dus geen aardappels, tomaten, paprika's, aubergines e.d. meer op je bord! Moeilijk, heel moeilijk, maar het is plezierig als je 's nachts niet meer wakker wordt van de stekende pijn aan, in mijn geval, beide handen.

    Het is wel echt: "de aanhouder wint" want het duurde ongeveer 4 à 5 maanden voor ik enig resultaat boekte. Ook de roodheid om de gewrichten verdween. Op Google is het artikel over artrose/nachtschades op te zoeken.

    Heel veel succes!

    Reageer
  • Sil

    Vera

    Ik denk zeker dat voeding een belangrijke rol speelt. En dat verkeerde voeding een rol speelt bij het ontstaan van artrose. Net zo iets als benzine in een dieselauto. Het zou mij niet verbazen als de genetische component (of een daarvan) van artrose uiteindelijk een voedingscomponent blijkt te zijn. Zelf heb ik al een en ander van onze welvaartsvoedingsmiddelen uit mijn dieet geschrapt. Zoals suiker en melk. Maar er is meer te ontdekken, onlangs ben ik begonnen met de zuurgraad (urine en speeksel) te meten. Volgens de informatie die ik heb, is mijn lichaam blijkbaar toch te zuur. En dat werkt nadelig voor je kraakbeen. Dat schijnt sowieso te gebeuren als je 40+ bent. Er valt volgens mij nog een heleboel te ontdekken. Ik ben er net mee begonnen dus nog te kort om conclusies te trekken. Wel ben ik benieuwd of meer mensen artrose te lijf gaan met (zuur-base en/of mediterraan) dieet?

    Reageer
  • Sil

    Shakima

    Ik probeer voeding die verzurend werkt zo veel mogelijk weg te laten. Bak zelf het brood en koop praktisch geen klant en klare maaltijden of producten uit zakjes. Alles vers en zelf bereid. Helpt wel heb ik gemerkt.

    Reageer
  • Sil

    Jacoba

    Jazeker, voeding doet heel veel met je lijf. Mijn artrosepijn is afgenomen en m'n energie is verbeterd sinds ik overgestapt ben op andere voeding: producten waar geraffineerde suiker in zit mijd ik, ik eet zoveel mogelijk onbewerkte producten: dus gebruik geen pakjes/zakjes met producten die vol staan van de smaakversterkers, kleur-, geur- en smaakstoffen. Na een paar weken al resultaat. Ik doe het nu bijna 2 jaar. In het begin is het lastig, en niet altijd leuk om nee te zeggen, maar je krijgt er zoveel voor terug.

    Reageer

Reageer ook

Je e-mailadres wordt niet getoond, alleen je nickname.

Los de volgende rekensom op (bijvoorbeeld: is de som 1 + 3, voer dan 4 in.)

86 - 6 =

.
Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren