Stress verminderen met sporten

Sporten betekent voor veel mensen behalve inspanning ook ontspanning. Lees meer over sporten die stress verminderen en hoe het hanteren van de juiste ademhaling daarbij kan helpen.

stress verminderen met sporten

Sporten die stress verminderen

Vooral cardiovasculaire sporten helpen stress verminderen, bijvoorbeeld:

Maar er zijn tegenwoordig ook steeds meer sporten die nog iets extra's doen voor de gestreste mensen, bijvoorbeeld Pilates, Tacoyo, Taijiguan en Qigong. Al deze sporten hebben gemeen dat er naast het uitvoeren van de oefeningen ook heel bewust op de ademhaling gelet wordt.

Pilates

Pilates werd ontwikkeld door Joseph Pilates. Door het zorgvuldig uitvoeren van pilatesoefeningen streef je naar het bereiken van de perfecte balans tussen lichaam en geest. Een belangrijk onderdeel van pilates is ademen. Pilatesoefeningen zet je extra kracht bij door diep- in en uit te ademen. Hierdoor krijg je extra zuurstof in het lichaam. Dit stimuleert de organen en helpt stress verminderen.

Taijiguan (Tai Chi Chuan)

Taijiguan is een Chinese bewegingsleer, ontwikkeld vanuit de Chinese martiale kunsten zoals kung fu. Taijiguan (ook wel tai chi chuan) is een soort dans. Het bestaat uit een aaneengeregen reeks houdingen die vloeiend in elkaar overgaan. Zo'n reeks heet een vorm. Tijdens de lessen sta je een uur lang en je bent continu in beweging. Daarbij probeer je de aandacht constant in het hier-en-nu te houden. Dat maakt Tai Chi een mindfulness oefening die stress helpt verminderen. 

Qigong

Qigong (spreek uit: tsji koeng). Qi = vitaliteit, levensenergie, kracht; Gong = kunde, techniek, vaardigheid. Qigong is de vaardigheid om aan je eigen energie te werken. Het is in China een onderdeel van de traditionele geneeskunde naast acupunctuur, acupressuurmassage en kruiden. Er zijn honderden oefeningen mogelijk. Door die oefeningen gaan je Qi - je bloed - en andere lichaamsvloeistoffen beter stromen. Dat helpt stress verminderen, je wordt gezonder en ervaart meer energie.

Qigong is relatief makkelijk te leren. Maar omdat de uitvoering van de oefeningen nogal nauw luistert, is het wel belangrijk om les te nemen bij een ervaren instructeur. Het beste resultaat bereik je door dagelijks minimaal een kwartier de bewegingen te oefenen.

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren