Gezondheidsplein is een informatieve website over gezondheid. De gezondheidsinformatie op deze website staat los van eventueel getoonde advertenties.

Eigen voeding en borstvoeding

4 uit 5 - 3 beoordelingen
Beoordeling icoon3 mensen vonden deze informatie nuttig

Of je nu wel of niet een kind voedt aan de borst, het is altijd van belang dat je gezond eet. Als je borstvoeding geeft is het van belang dat je iets meer eet dan normaal. Daarbij doe je in het begin een beroep op je zwangerschapskilo's die je juist had opgeslagen om de borst te kunnen geven.

Als je te veel afvalt (meer dan een halve kilo per week) gaat het te snel. Neem dan wat meer calorierijk voedsel. Neem bijvoorbeeld extra vette vis, bak je groenten wat vaker en gebruik wat meer plantaardige olie in je voeding.

Samenstelling moedermelk

De samenstelling van je melk is in principe goed en blijft goed, ook na maanden of jaren voeden. Maar twijfel je bijvoorbeeld aan je eigen ijzerstatus of vitamine B12 gehalte? Laat dat dan controleren.

De samenstelling van je melk is in principe goed en blijft goed, ook na maanden of jaren voeden. Maar twijfel je bijvoorbeeld aan je eigen ijzerstatus of vitamine B12 gehalte? Laat dat dan controleren.

Wat mag wel, wat mag niet?

Zijn er zaken die je wel en niet zou mogen eten? In principe kun je alles blijven eten zoals je dat gewend was. Maar:

  • Scherpe smaken of heel pittig eten. Niet elke baby kan het waarderen, wees erop bedacht.
  • Cafeïne (in koffie, thee of frisdrank). Van cafeïne kan je baby onrustig worden, matig het drinken van cafeïnehoudende dranken.
  • Alcohol. Zeker niet in de eerste maanden. Wil je daarna toch een glaasje? Neem maximaal één glas alcohol per dag. En drink dat vlak na een voeding. Wacht daarna drie uur tot de volgende voeding. Dan is de alcohol weer uit je lichaam.
  • Medicijnen. Als je medicatie moet of wilt gebruiken, vraag je lactatiekundige of je arts of dit kan. Op de site van Kenniscentrum Borstvoeding kun je voor een groot aantal medicijnen zelf controleren wat de mogelijkheden zijn.
  • Roken. Dit kan de melkproductie verminderen en een negatief effect hebben op de toeschietreflex. Ook is er een verband gevonden tussen rokende moeders en het achterblijven van gewichtstoename, langdurig huilen, darmkrampjes, misselijkheid, overgeven en diarree bij de baby’s.
  • Rauw eten. Nu je niet meer zwanger bent, mag je weer rauw vlees, rauwe vis en schimmelkaas eten.

Zijn er zaken die je wel en niet zou mogen eten? In principe kun je alles blijven eten zoals je dat gewend was. Maar:

  • Scherpe smaken of heel pittig eten. Niet elke baby kan het waarderen, wees erop bedacht.
  • Cafeïne (in koffie, thee of frisdrank). Van cafeïne kan je baby onrustig worden, matig het drinken van cafeïnehoudende dranken.
  • Alcohol. Zeker niet in de eerste maanden. Wil je daarna toch een glaasje? Neem maximaal één glas alcohol per dag. En drink dat vlak na een voeding. Wacht daarna drie uur tot de volgende voeding. Dan is de alcohol weer uit je lichaam.
  • Medicijnen. Als je medicatie moet of wilt gebruiken, vraag je lactatiekundige of je arts of dit kan. Op de site van Kenniscentrum Borstvoeding kun je voor een groot aantal medicijnen zelf controleren wat de mogelijkheden zijn.
  • Roken. Dit kan de melkproductie verminderen en een negatief effect hebben op de toeschietreflex. Ook is er een verband gevonden tussen rokende moeders en het achterblijven van gewichtstoename, langdurig huilen, darmkrampjes, misselijkheid, overgeven en diarree bij de baby’s.
  • Rauw eten. Nu je niet meer zwanger bent, mag je weer rauw vlees, rauwe vis en schimmelkaas eten.
- Advertentie -

Vond je deze informatie nuttig?

4 uit 5 - 3 beoordelingen

Pagina laatst aangepast op 11-10-2016

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

- Advertentie -
- Advertentie -

Gezondheidsplein is partner van onder andere Dokterdokter en Ziekenhuis. Wij werken samen met verschillende medische patiëntverenigingen, beroepsverenigingen, stichtingen en medisch specialisten.

Twitter pagina van Gezondheidplein.nlYoutube pagina van Gezondheidplein.nlFacebook pagina van Gezondheidplein.nl