Eigen voeding en borstvoeding

Of je nu wel of niet een kind voedt aan de borst, het is altijd van belang dat je gezond eet. Als je borstvoeding geeft is het van belang dat je iets meer eet dan normaal. Daarbij doe je in het begin een beroep op je zwangerschapskilo's die je juist had opgeslagen om de borst te kunnen geven.

Als je te veel afvalt (meer dan een halve kilo per week) gaat het te snel. Neem dan wat meer calorierijk voedsel. Neem bijvoorbeeld extra vette vis, bak je groenten wat vaker en gebruik wat meer plantaardige olie in je voeding.

Samenstelling moedermelk

De samenstelling van je melk is in principe goed en blijft goed, ook na maanden of jaren voeden. Maar twijfel je bijvoorbeeld aan je eigen ijzerstatus of vitamine B12 gehalte? Laat dat dan controleren.

Wat mag wel, wat mag niet?

Zijn er zaken die je wel en niet zou mogen eten? In principe kun je alles blijven eten zoals je dat gewend was. Maar:

  • Scherpe smaken of heel pittig eten. Niet elke baby kan het waarderen, wees erop bedacht.
  • Cafeïne (in koffie, thee of frisdrank). Van cafeïne kan je baby onrustig worden, matig het drinken van cafeïnehoudende dranken.
  • Alcohol. Zeker niet in de eerste maanden. Wil je daarna toch een glaasje? Neem maximaal één glas alcohol per dag. En drink dat vlak na een voeding. Wacht daarna drie uur tot de volgende voeding. Dan is de alcohol weer uit je lichaam.
  • Medicijnen. Als je medicatie moet of wilt gebruiken, vraag je lactatiekundige of je arts of dit kan. Op de site van Kenniscentrum Borstvoeding kun je voor een groot aantal medicijnen zelf controleren wat de mogelijkheden zijn.
  • Roken. Dit kan de melkproductie verminderen en een negatief effect hebben op de toeschietreflex. Ook is er een verband gevonden tussen rokende moeders en het achterblijven van gewichtstoename, langdurig huilen, darmkrampjes, misselijkheid, overgeven en diarree bij de baby’s.
  • Rauw eten. Nu je niet meer zwanger bent, mag je weer rauw vlees, rauwe vis en schimmelkaas eten.

Pagina laatst aangepast op 22-02-2018

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren