Gezondheidsplein is een informatieve website over gezondheid. De gezondheidsinformatie op deze website staat los van eventueel getoonde advertenties.

Hoe zit het met vetten?

Als je diabetes hebt, mag je evenveel vet eten als gezonde mensen. Bij overgewicht is een wat lagere vetinname raadzaam om af te vallen. Omdat diabetes het risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten verhoogt, is het wel belangrijk om extra goed te letten op het soort vet wat je eet.

Er zijn verschillende soorten vetten:

  • HamburgerVerzadigde vetten. Dit zijn de ‘slechte’ vetten. Ze verhogen de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten. Het advies is om de hoeveelheid verzadigd vet niet meer dan 10% van de totale vetinname te laten zijn. Harde vetten (op koelkasttemperatuur), vet vlees, volle zuivelproducten en koek en gebak bevatten voornamelijk verzadigd vet.
  • Onverzadigde vetten. Dit zijn de ‘goede’ vetten die het risico op hart- en vaatziekten verlagen. Er bestaan enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetten. Meervoudig onverzadigd is hierbij beter dan enkelvoudig onverzadigd. Vloeibare vetten (op koelkasttemperatuur), oliën, avocado en noten bevatten voornamelijk onverzadigd vet.
    • Omega-3 vetten. Omega-3 vetten zijn een speciaal soort onverzadigde vetten waarvan bekend is dat ze extra beschermend zijn tegen hart- en vaatziekten. Ze zijn aanwezig in vette vis zoals haring, zalm en makreel.

Cholesterol bij diabetes

Cholesterol is een speciaal soort vet dat je lichaam nodig heeft. Ook hiervan bestaat een goede en slechte variant die de kans op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten beïnvloeden.

  • LDL-cholesterol. Dit is het ‘slechte’ cholesterol.
  • HDL-cholesterol. Dit is het ‘goede’ cholesterol.

Het eten van verzadigde vetten kan zorgen voor een verhoging van het slechte LDL-cholesterol. Ook om deze reden is het dus belangrijk om de inname van verzadigde vetten zoveel mogelijk te beperken. Voedingsvezels kunnen het LDL-cholesterol daarentegen juist verlagen. 

Pagina laatst aangepast op 04-06-2021

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

.
Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren