Gezondheidsplein is een informatieve website over gezondheid. De gezondheidsinformatie op deze website staat los van eventueel getoonde advertenties.

Hoe zit het met vetten?

3.9 uit 5 - 8 beoordelingen
Beoordeling icoon0 mensen vonden deze informatie nuttig

Als je diabetes hebt, mag je evenveel vet eten als gezonde mensen. Bij overgewicht is een wat lagere vetinname raadzaam om af te vallen. Omdat diabetes het risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten verhoogt, is het wel belangrijk om extra goed te letten op het soort vet wat je eet.

Er zijn verschillende soorten vetten:

  • HamburgerVerzadigde vetten. Dit zijn de ‘slechte’ vetten. Ze verhogen de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten. Het advies is om de hoeveelheid verzadigd vet niet meer dan 10% van de totale vetinname te laten zijn. Harde vetten (op koelkasttemperatuur), vet vlees, volle zuivelproducten en koek en gebak bevatten voornamelijk verzadigd vet.
  • Onverzadigde vetten. Dit zijn de ‘goede’ vetten die het risico op hart- en vaatziekten verlagen. Er bestaan enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetten. Meervoudig onverzadigd is hierbij beter dan enkelvoudig onverzadigd. Vloeibare vetten (op koelkasttemperatuur), oliën, avocado en noten bevatten voornamelijk onverzadigd vet.
    • Omega-3 vetten. Omega-3 vetten zijn een speciaal soort onverzadigde vetten waarvan bekend is dat ze extra beschermend zijn tegen hart- en vaatziekten. Ze zijn aanwezig in vette vis zoals haring, zalm en makreel.

Cholesterol bij diabetes

Cholesterol is een speciaal soort vet dat je lichaam nodig heeft. Ook hiervan bestaat een goede en slechte variant die de kans op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten beïnvloeden.

  • LDL-cholesterol. Dit is het ‘slechte’ cholesterol.
  • HDL-cholesterol. Dit is het ‘goede’ cholesterol.

Het eten van verzadigde vetten kan zorgen voor een verhoging van het slechte LDL-cholesterol. Ook om deze reden is het dus belangrijk om de inname van verzadigde vetten zoveel mogelijk te beperken. Voedingsvezels kunnen het LDL-cholesterol daarentegen juist verlagen. 

Cholesterol is een speciaal soort vet dat je lichaam nodig heeft. Ook hiervan bestaat een goede en slechte variant die de kans op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten beïnvloeden.

  • LDL-cholesterol. Dit is het ‘slechte’ cholesterol.
  • HDL-cholesterol. Dit is het ‘goede’ cholesterol.

Het eten van verzadigde vetten kan zorgen voor een verhoging van het slechte LDL-cholesterol. Ook om deze reden is het dus belangrijk om de inname van verzadigde vetten zoveel mogelijk te beperken. Voedingsvezels kunnen het LDL-cholesterol daarentegen juist verlagen. 

- Advertentie -

Vond je deze informatie nuttig?

3.9 uit 5 - 8 beoordelingen

Heeft deze informatie jou geholpen?

Pagina laatst aangepast op 22-06-2017

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Meld je aan voor de nieuwsbrief

En ontvang 2 tot 4 keer per maand alle informatie over jouw gezondheid

Je kunt je op ieder moment uitschrijven voor de nieuwsbrief. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid.

- Advertentie -
- Advertentie -

Gezondheidsplein is partner van onder andere Dokterdokter en Ziekenhuis. Wij werken samen met verschillende medische patiëntverenigingen, beroepsverenigingen, stichtingen en medisch specialisten.

Twitter pagina van Gezondheidplein.nlYoutube pagina van Gezondheidplein.nlFacebook pagina van Gezondheidplein.nl