Hoe zit het met eiwitten?

Eiwitten worden voornamelijk gebruikt voor de opbouw en het onderhoud van je lichaam. Als je meer eiwitten eet dan nodig is voor opbouw en onderhoud, wordt het overschot gebruikt om energie uit te halen. Eiwitten zitten onder andere in eieren, vlees, vis, zuivelproducten, noten en brood.

Advies bij diabetes

MelkAls je diabetes hebt, hoef je in principe geen aanpassingen te maken in je eiwitinname. Alleen als je door je diabetes nierschade hebt opgelopen, is het verstandig om de inname van eiwit te beperken omdat anders de nierschade verergerd kan worden. In dat geval wordt geadviseerd om maximaal 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag te eten. Als je 60 kilo weegt, betekent dit dus dat je dagelijks 0,8 x 60 = 48 gram eiwit mag eten.

Pagina laatst aangepast op 04-03-2014

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren