Gezondheidsplein is een informatieve website over gezondheid. De gezondheidsinformatie op deze website staat los van eventueel getoonde advertenties.

Hoe zit het met suiker en zoetstoffen?

Het is een nog veel voorkomende misvatting dat mensen met diabetes helemaal geen suiker mogen eten. Dit is niet waar. Als je diabetes hebt, mag je gewoon suiker eten. Speciale suikervrije gebakjes voor mensen met diabetes zijn dus ook niet nodig. Sterker nog: veel van die suikervrije producten bevatten veel verzadigd vet, wat ook niet gezond is. Uiteraard mag je niet teveel suiker eten. Suiker bevat namelijk veel energie en is dus een dikmaker. Er bestaan echter ook andere stoffen die je voeding zoeter kunnen maken.

Een aandoening is een verzamelnaam voor: symptomen, syndromen, klinische tekens, ziekten, handicaps en letsels

Fructose bij diabetes

HoningFructose is, net als glucose, een monosacharide en zit bijvoorbeeld in fruit en honing. Daarnaast is fructose een onderdeel van ‘gewone’ suiker (een fructose gekoppeld aan een glucose). Fructose heeft geen invloed op de bloedglucosewaarde en kan daarom een goed alternatief zijn als je diabetes hebt. Echter, fructose bevat ook veel energie en maakt dus ook dik. Daarnaast is bekend dat grote hoeveelheden fructose een negatief effect heeft op de hoeveelheid vet en goed cholesterol in je bloed.

Kunstmatige zoetstoffen bij diabetes

Naast suiker en andere koolhydraten zijn er ook andere stoffen die je voeding zoeter kunnen maken. Ook deze hebben geen effect op je bloedglucosewaarde en zijn dus geschikt om te gebruiken als je diabetes hebt. Er zijn twee verschillende soorten kunstmatige zoetstoffen:

  • Intensieve zoetstoffen. Aspartaam is een voorbeeld van een intensieve zoetstof. Ze worden gebruikt in bijvoorbeeld zoetjes en light-frisdranken. Intensieve voedingsstoffen leveren geen energie en zijn dus geen dikmakers.
  • Extensieve zoetstoffen. Voorbeelden van extensieve zoetstoffen zijn sorbitol en xylitol. Deze stoffen zitten ook in veel suikervrije producten die speciaal voor mensen met diabetes gemaakt worden. Extensieve zoetstoffen leveren echter net zoveel energie als gewone suiker en in grote hoeveelheden kunnen ze laxerend werken. Daarom zitten er eigenlijk geen voordelen aan het gebruik van extensieve zoetstoffen ten opzichte van suiker. 

Pagina laatst aangepast op 04-06-2021

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren