Hoe zit het met suiker en zoetstoffen?

Het is een nog veel voorkomende misvatting dat mensen met diabetes helemaal geen suiker mogen eten. Dit is niet waar. Als je diabetes hebt, mag je gewoon suiker eten. Speciale suikervrije gebakjes voor mensen met diabetes zijn dus ook niet nodig. Sterker nog: veel van die suikervrije producten bevatten veel verzadigd vet, wat ook niet gezond is. Uiteraard mag je niet teveel suiker eten. Suiker bevat namelijk veel energie en is dus een dikmaker. Er bestaan echter ook andere stoffen die je voeding zoeter kunnen maken.

Fructose bij diabetes

HoningFructose is, net als glucose, een monosacharide en zit bijvoorbeeld in fruit en honing. Daarnaast is fructose een onderdeel van ‘gewone’ suiker (een fructose gekoppeld aan een glucose). Fructose heeft geen invloed op de bloedglucosewaarde en kan daarom een goed alternatief zijn als je diabetes hebt. Echter, fructose bevat ook veel energie en maakt dus ook dik. Daarnaast is bekend dat grote hoeveelheden fructose een negatief effect heeft op de hoeveelheid vet en goed cholesterol in je bloed.

Kunstmatige zoetstoffen bij diabetes

Naast suiker en andere koolhydraten zijn er ook andere stoffen die je voeding zoeter kunnen maken. Ook deze hebben geen effect op je bloedglucosewaarde en zijn dus geschikt om te gebruiken als je diabetes hebt. Er zijn twee verschillende soorten kunstmatige zoetstoffen:

  • Intensieve zoetstoffen. Aspartaam is een voorbeeld van een intensieve zoetstof. Ze worden gebruikt in bijvoorbeeld zoetjes en light-frisdranken. Intensieve voedingsstoffen leveren geen energie en zijn dus geen dikmakers.
  • Extensieve zoetstoffen. Voorbeelden van extensieve zoetstoffen zijn sorbitol en xylitol. Deze stoffen zitten ook in veel suikervrije producten die speciaal voor mensen met diabetes gemaakt worden. Extensieve zoetstoffen leveren echter net zoveel energie als gewone suiker en in grote hoeveelheden kunnen ze laxerend werken. Daarom zitten er eigenlijk geen voordelen aan het gebruik van extensieve zoetstoffen ten opzichte van suiker. 

Pagina laatst aangepast op 04-03-2014

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren