Website van het Jaar

Hoe zit het met koolhydraten?

Koolhydraten worden ook wel suikers of sachariden genoemd en zijn een belangrijke bron van energie voor het lichaam. Ze zitten in veel producten zoals suiker, aardappelen, rijst, deegwaren, brood, zuivelproducten, groenten en fruit. 

SuikerklontjesEr zijn verschillende soorten koolhydraten:

  • Monosachariden. Hieronder vallen bijvoorbeeld glucose en fructose.
  • Disachariden. Hierbij zijn twee monosachariden met elkaar verbonden. ‘Gewone’ suiker is bijvoorbeeld een disacharide gemaakt van een glucose en een fructose monosacharide. Lees hierover meer bij ‘suiker en zoetstoffen bij diabetes’.
  • Polysachariden. Bij deze vorm zijn er meerdere monosachariden aan elkaar verbonden. Zetmeel uit bijvoorbeeld aardappelen is een polysacharide die bestaat uit lange ketens van glucose.

Je lichaam kan alleen monosachariden opnemen in het bloed. Daarom worden ketens van koolhydraten eerst in je spijsverteringskanaal gesplitst in monosachariden.

Vezels

Volkoren broodVoedingsvezels zijn koolhydraten die je lichaam niet kan verteren. Ze zijn belangrijk voor een goede werking van de darmen. Daarnaast geven voedingsvezels een verzadigd gevoel. Producten die rijk zijn aan voedingsvezels zijn: volkorenproducten, peulvruchten, groenten en fruit.

Advies bij diabetes

Als je diabetes hebt, mag je net zoveel koolhydraten eten als gezonde mensen. Echter, omdat koolhydraten een grote bron van glucose zijn, moet je wel extra opletten met hoe je de inname van koolhydraten over de dag verdeelt. Je kunt het beste de koolhydraten zo verspreid mogelijk over de dag innemen, zodat de bloedglucosewaarde redelijk constant blijft.

Verder is het ook bij diabetes belangrijk om voldoende voedingsvezels te eten. Onderzoek bij mensen met diabetes heeft uitgewezen dat inname van voedingsvezels ervoor zorgt dat de glucosewaarden verbeteren en je na het eten een minder sterke stijging van je bloedglucose hebt. 

Pagina laatst aangepast opĀ 04-03-2014

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren