Website van het Jaar

Voeding en MS

Als je multiple sclerose (MS) hebt, moet je aanpassingen maken in je voeding. MS kan namelijk gepaard gaan met kauw-, slik- en darmproblemen. Ook het gebruik van medicijnen (zoals prednison) kan invloed hebben op je lichaam, met het gevolg dat je ook hierbij genoodzaakt wordt om je eetpatroon aan te passen. Daarnaast kun je, omdat je minder beweegt en mogelijk te weinig drinkt, ook last krijgen van verstopping. Het is daarom belangrijk om genoeg te drinken en vezelrijke voedingsproducten (fruit, groente en graanproducten) te eten. In dit hoofdstuk zetten we verschillende voedingsadviezen voor je op een rijtje.

Algemene voedingsadviezen

Door vermoeidheid, kauw- en slikproblemen en minder eetlust kunnen mensen met MS afvallen of juist aankomen, doordat hun mobiliteit achteruit gaat. Hoeveel calorieën je per dag nodig hebt, is afhankelijk van: je lengte, geslacht, aanleg voor gewichtstoename, de medicatie die je gebruikt en hoe actief je bent. Daarom is het moeilijk om een dieet te bedenken, dat voor iedereen met MS werkt. Wel geeft het Voedingscentrum wat richtlijnen voor gezond eten, die je kunnen helpen gezond te eten.

  • Eet gevarieerd.
  • Eet niet te veel en beweeg veel.
  • Eet niet te veel verzadigd vet. Verzadigd vet zit onder andere in kaas, rood vlees en zoetigheden, zoals gebak. Verzadigd vet is slecht voor je hart en bloedvaten.
  • Eet veel groenten en fruit.
  • Eet veilig. Dit betekent dat je eten dat sneller ziek kan maken, zoals rauw vlees, beter kunt laten staan.

Ontstekingsbevorderende voeding 

Naast het volgen van de richtlijnen van het Voedingscentrum, is het belangrijk om er bewust van te zijn dat een aantal voedingsmiddelen een ontstekingsbevorderende werking hebben. Dit zijn onder andere pasta, patat, worst, rood vlees en mayonaise. Deze producten bevatten stoffen die de kans op het ontstaan van hart- en vaatziekten, diabetes of overgewicht verhogen. Deze voedingsmiddelen hebben ook invloed op MS.

Voedingsadviezen bij kauw- en slikproblemen

Hieronder vind je enkele voedingsadviezen die je kunnen helpen gezond te blijven eten ondanks kauw- en slikproblemen.

Broodmaaltijden

  • Snijd de korstjes van het brood. Vervolgens kun je het beleggen met zacht beleg, zoals roomkaas, smeerkaas, pindakaas en smeerworst.
  • Gebruik af en toe gerust maaltijdvervangers. Je kunt brood ook vervangen door maaltijden die meer vloeibaar zijn, zoals bijvoorbeeld pap, vla, kwark en soep.

Warme maaltijden

  • Gebruik af en toe voeding uit potjes. Als je geen tijd of energie hebt om te koken, kun je in plaats van een maaltijd kleutervoeding uit een potje nemen. Twee potjes komen ongeveer overeen met één warme maaltijd. 
  • Mix je maaltijden. Bereid je maaltijden eerst op de normale manier: groenten koken en vlees bakken bijvoorbeeld. Vervolgens kun je de onderdelen van je maaltijd apart of allemaal tegelijk pureren met een keukenmachine. Tijdens het mixen kun je bouillon of jus toevoegen voor meer smeuïgheid. 

Fruit

  • Pureer je fruit. Ook als je moeite hebt met het eten van fruit, kun je vruchten pureren in een sapcentrifuge of keukenmachine. Het sap kun je verdunnen met water, room, vruchtensap of melk.
  • Drink vruchtensap als je geen vers fruit kunt eten. De voorkeur gaat uit naar sinaasappelsap en grapefruitsap, omdat aan deze sappen vitamine C is toegevoegd.

Voedingsadviezen bij vermoeidheid

De volgende tips helpen om genoeg voedingsstoffen op te nemen bij vermoeidheid.

  • Kook vroeg op de dag wanneer je nog niet moe bent. 
  • Kook voor twee dagen en vries de helft in. 
  • Eten kun je snel opwarmen in de magnetron. 
  • Neem af en toe kant- en klaar maaltijden (diepvries of vers).
  • Maak gebruik van maaltijdvoorzieningen zoals Tafeltje-dek-je of andere instanties. 
  • Doe boodschappen voor meerdere dagen tegelijk. Een tip: op koopavonden is het rond etenstijd vaak rustig in de supermarkt. 
  • Schakel hulp in bij het koken. Dat kan via een instantie of je kunt afspreken met iemand die je kent dat hij of zij regelmatig bij je thuis komt koken.

Voedingsadviezen bij medicijngebruik

Medicijnen die MS-patiënten gebruiken, kunnen bijwerkingen hebben op het lichaam. Soms is er daarom een ander voedingspatroon nodig.

Prednison

Prednison kan er voor zorgen dat je last krijgt van overgewicht of botontkalking. Neem in dat geval de volgende adviezen in acht.

  • Bij overgewicht. Door prednison houd je vocht vast, wat je onder andere merkt aan dikke voeten en enkels en aan eventuele ringen die ineens veel strakker om je vingers zitten. Als je prednison gebruikt, is het aan te raden om voldoende te blijven eten en drinken, waarbij je de zoutinname drastisch vermindert. Vermijd daarom soepen, kant-en-klaar-producten, zoutjes, smaakversterkers zoals kruidenmelanges met zout erin.
  • Bij botontkalking. Als je huisarts je geen kalktabletten heeft voorgeschreven, moet je tenminste duizend milligram kalk per dag halen uit melkproducten. Dat komt overeen met vier eenheden melk en/of melkproducten per dag, zoals kaas, kwark of yoghurt. 

Interferontherapie

Deze therapie kan ervoor zorgen dat je je grieperig voelt en je eetlust vermindert. Let bij interferontherapie op de volgende punten:

  • Blijf voldoende eten. Als dat nodig is, kun je een warme maaltijd vervangen door soep.
  • Blijf voldoende drinken. Je hebt twee liter vocht nodig per dag, haal deze voornamelijk uit energiegevende dranken als vruchtensap, limonade, soep, melk, yoghurtdranken, etc. 
  • Vraag advies van een diëtist als het je niet lukt om genoeg te eten en je gewicht blijft dalen. Een diëtist kan besluiten jouw dieet aan te vullen met bepaalde dieetproducten die veel energie leveren.

Diëten bij multiple sclerose

Sommige mensen met MS gaan diëten. Een veel gebruikt dieet is het Evers-dieet, waarbij je zoveel mogelijk rauwe producten uit de natuur eet. Andere diëten zijn gebaseerd op glutenvrije producten. Overleg altijd eerst met je behandelend arts voordat je overstapt op een dieet. Je loopt namelijk het risico dat je met een dieet te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. Vaak is er ook weinig bekend over de gevolgen van het dieet op de langere termijn.

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren