Gezondheidsplein is een informatieve website over gezondheid. De gezondheidsinformatie op deze website staat los van eventueel getoonde advertenties.

Omgaan met MS

4.3 uit 5 - 44 beoordelingen
Beoordeling icoon39 mensen vonden deze informatie nuttig

Tips voor het dagelijks leven met multiple sclerose (MS) bestaan voornamelijk uit algemene leefregels (adviezen) die een gunstige werking kunnen hebben op de ziekte. De (positieve) uitwerking ervan verschilt echter per persoon. De leefregels gaan voornamelijk over het nastreven van voldoende beweging en een gezond voedingspatroon. Daarnaast is het belangrijk dat je je eigen grenzen leert kennen.

Leefregels bij MS

Hieronder enkele leefregels bij MS:

  1. Vind een evenwicht tussen rust en activiteit. Het is belangrijk om te blijven bewegen, maar in een periode waarin de MS-klachten verergeren is elke inspanning vaak al te veel. Gewrichten en spieren kunnen dan achteruitgaan. Het is daarom belangrijk dat je weer met lichamelijke inspanningen begint als de klachten zijn afgenomen.
  2. Wees voorzichtig met hoge temperaturen, door hoge temperaturen kunnen namelijk nieuwe MS-klachten ontstaan of bestaande klachten verergeren. Douche bijvoorbeeld niet te heet en vermijd zonnebaden en sauna’s. Als je toch verhit raakt, neem dan een koude douche of koel je benen in een tobbe met koud water.
  3. Eet gezond. Voeding bij MS is belangrijk. Gezonde en gevarieerde voeding helpt je om in een goede conditie te blijven.
  4. Houd regelmaat in je leven, door op vaste momenten op de dag te rusten en te eten, word je ook minder snel moe.
  5. Vermijd stress, door stress vermindert je weerstand en kunnen MS-klachten (indirect) verergeren.
  6. Vermijd verwondingen en infectie. Infecties (zeker in combinatie met koorts) kunnen MS-klachten verergeren.

Hieronder enkele leefregels bij MS:

  1. Vind een evenwicht tussen rust en activiteit. Het is belangrijk om te blijven bewegen, maar in een periode waarin de MS-klachten verergeren is elke inspanning vaak al te veel. Gewrichten en spieren kunnen dan achteruitgaan. Het is daarom belangrijk dat je weer met lichamelijke inspanningen begint als de klachten zijn afgenomen.
  2. Wees voorzichtig met hoge temperaturen, door hoge temperaturen kunnen namelijk nieuwe MS-klachten ontstaan of bestaande klachten verergeren. Douche bijvoorbeeld niet te heet en vermijd zonnebaden en sauna’s. Als je toch verhit raakt, neem dan een koude douche of koel je benen in een tobbe met koud water.
  3. Eet gezond. Voeding bij MS is belangrijk. Gezonde en gevarieerde voeding helpt je om in een goede conditie te blijven.
  4. Houd regelmaat in je leven, door op vaste momenten op de dag te rusten en te eten, word je ook minder snel moe.
  5. Vermijd stress, door stress vermindert je weerstand en kunnen MS-klachten (indirect) verergeren.
  6. Vermijd verwondingen en infectie. Infecties (zeker in combinatie met koorts) kunnen MS-klachten verergeren.

Tips omgaan met MS-klachten

Naast de algemene leefregels, staan hieronder een aantal tips over hoe je beter met MS-klachten kunt omgaan:

  • Stel een haalbare planning op. Als je MS hebt, vereist dat een aanpassing van je plannen. Deel je doelen daarom op in kleinere doelen, zodat je plannen haalbaar worden en te overzien zijn. Je creëert daarmee ook momenten van voldoening.
  • Maak concrete toekomstplannen. Juist als je MS hebt, is het zinvol om in de toekomst te kijken. Kijk dan niet alleen naar je idealen en verlangens, maar beraad je ook over hulpmiddelen en aanpassingen die in de toekomst mogelijk nodig zijn.
  • Stel je grenzen. Na verloop van tijd weet je wat leven met MS inhoudt. Je leert de grenzen kennen van je lichaam en weet wat je nog wel kunt en wat niet meer. Communiceer dat ook naar andere mensen. Je omgeving krijgt hierdoor de kans om hierop in te spelen.
  • Blijf maatschappelijk betrokken. Zoek mogelijkheden om bij andere mensen betrokken te blijven, het liefst buiten je directe omgeving.
  • Leef met de dag. Soms word je door MS gedwongen om je plannen te veranderen. Probeer daar flexibel mee om te gaan en denk bij het maken van plannen al aan mogelijke alternatieven.
  • Gebruik humor om te relativeren. Probeer niet te kijken naar de dingen die je niet meer kunt, maar kijk juist naar de dingen die nog wel mogelijk zijn. Met humor kun je zaken relativeren.
  • Zorg voor voldoende beweging en ontspanning, door lichaamsbeweging zit je beter in je vel, kun je beter nadenken en raak je ontspannen. Ook blaas- en darmklachten kunnen erdoor verminderen. Met yoga- en meditatie-oefeningen kun je je ook ontspannen. Als het je moeilijk lukt om spanning los te laten, kunnen rustgevende medicijnen een oplossing zijn.

Ben je niet tevreden over je arts en heb je het gevoel dat hij jou niet begrijpt? Trek dan op tijd aan de bel.

Naast de algemene leefregels, staan hieronder een aantal tips over hoe je beter met MS-klachten kunt omgaan:

  • Stel een haalbare planning op. Als je MS hebt, vereist dat een aanpassing van je plannen. Deel je doelen daarom op in kleinere doelen, zodat je plannen haalbaar worden en te overzien zijn. Je creëert daarmee ook momenten van voldoening.
  • Maak concrete toekomstplannen. Juist als je MS hebt, is het zinvol om in de toekomst te kijken. Kijk dan niet alleen naar je idealen en verlangens, maar beraad je ook over hulpmiddelen en aanpassingen die in de toekomst mogelijk nodig zijn.
  • Stel je grenzen. Na verloop van tijd weet je wat leven met MS inhoudt. Je leert de grenzen kennen van je lichaam en weet wat je nog wel kunt en wat niet meer. Communiceer dat ook naar andere mensen. Je omgeving krijgt hierdoor de kans om hierop in te spelen.
  • Blijf maatschappelijk betrokken. Zoek mogelijkheden om bij andere mensen betrokken te blijven, het liefst buiten je directe omgeving.
  • Leef met de dag. Soms word je door MS gedwongen om je plannen te veranderen. Probeer daar flexibel mee om te gaan en denk bij het maken van plannen al aan mogelijke alternatieven.
  • Gebruik humor om te relativeren. Probeer niet te kijken naar de dingen die je niet meer kunt, maar kijk juist naar de dingen die nog wel mogelijk zijn. Met humor kun je zaken relativeren.
  • Zorg voor voldoende beweging en ontspanning, door lichaamsbeweging zit je beter in je vel, kun je beter nadenken en raak je ontspannen. Ook blaas- en darmklachten kunnen erdoor verminderen. Met yoga- en meditatie-oefeningen kun je je ook ontspannen. Als het je moeilijk lukt om spanning los te laten, kunnen rustgevende medicijnen een oplossing zijn.

Ben je niet tevreden over je arts en heb je het gevoel dat hij jou niet begrijpt? Trek dan op tijd aan de bel.

Pagina laatst aangepast op 22-03-2021

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Vond je deze informatie nuttig?

4.3 uit 5 - 44 beoordelingen

Heeft deze informatie jou geholpen?

- Advertentie -
- Advertentie -

Gezondheidsplein is partner van onder andere Dokterdokter en Ziekenhuis. Wij werken samen met verschillende medische patiëntverenigingen, beroepsverenigingen, stichtingen en medisch specialisten.

Twitter pagina van Gezondheidplein.nlYoutube pagina van Gezondheidplein.nlFacebook pagina van Gezondheidplein.nl