Gezondheidsplein is een informatieve website over gezondheid. De gezondheidsinformatie op deze website staat los van eventueel getoonde advertenties.

Bewegen met MS

4.3 uit 5 - 44 beoordelingen
Beoordeling icoon39 mensen vonden deze informatie nuttig

Ook voor mensen met multiple sclerose (MS) is bewegen belangrijk. Je voelt je door beweging beter en je krijgt meer energie. Wanneer je beweegt, worden je spieren dikker en je gewrichten soepel. Zo voorkom je spierverval of problemen met bewegen en evenwicht. 

Hoeveel moet ik bewegen met MS?

Voor volwassen geldt het advies minimaal 2,5 uur matig intensieve beweging. Het advies bij MS is om ‘gedoseerd te bewegen’. Dat houdt in dat je jezelf niet uitput, maar dat je ook niet te weinig beweegt. Plan op regelmatige basis lichaamsoefeningen in die je gedurende een korte tijd uitvoert. De tijd is afhankelijk van jouw lichamelijke mogelijkheden. Luister daarbij goed naar je lichaam en houd daarbij in de gaten dat je niet oververmoeid raakt. Zeker als je in een periode zit waarin je MS-verschijnselen zijn verergerd, kunnen inspanning al gauw te veel zijn. Het is niet erg als je moe wordt tijdens het sporten, als de vermoeidheid maar binnen een half uur tot een uur verdwenen is. Een fysiotherapeut helpt je met het doen van de juiste oefeningen.

Voor volwassen geldt het advies minimaal 2,5 uur matig intensieve beweging. Het advies bij MS is om ‘gedoseerd te bewegen’. Dat houdt in dat je jezelf niet uitput, maar dat je ook niet te weinig beweegt. Plan op regelmatige basis lichaamsoefeningen in die je gedurende een korte tijd uitvoert. De tijd is afhankelijk van jouw lichamelijke mogelijkheden. Luister daarbij goed naar je lichaam en houd daarbij in de gaten dat je niet oververmoeid raakt. Zeker als je in een periode zit waarin je MS-verschijnselen zijn verergerd, kunnen inspanning al gauw te veel zijn. Het is niet erg als je moe wordt tijdens het sporten, als de vermoeidheid maar binnen een half uur tot een uur verdwenen is. Een fysiotherapeut helpt je met het doen van de juiste oefeningen.

MS en sporten

Voor elk persoon is het verschillend hoeveel en welke beweging of sport bij hen past. Er wordt daarom onderscheidt tussen beweging en sporten gemaakt. Zo kun je een stukje wandelen of een rondje fietsen, dit heeft effect op je gezondheid. Je traint ook tijdens het uitvoeren van huishoudelijke taken jouw spieren. 

Beweegadvies bij MS

Afhankelijk van of je kunt lopen, staan, zitten of liggen zijn er verschillende bewegingsvormen mogelijk. Als je kunt lopen, is het goed om dat regelmatig te doen. Ook fietsen en zwemmen zijn goede oefeningen om je spieren te versterken en soepel te houden. Mensen die niet meer kunnen lopen en alleen kunnen zitten of liggen, kunnen dit doen met behulp van hulpmiddelen. Zo bestaan er elektrische fietsen waar weinig spierkracht voor nodig is, hometrainers, zitfietsen of handbikes. Zwemmen is mogelijk onder begeleiding en eventueel met drijfmiddelen. Informeer bij een fysiotherapeut of ergotherapeut over de mogelijkheden.

Voor elk persoon is het verschillend hoeveel en welke beweging of sport bij hen past. Er wordt daarom onderscheidt tussen beweging en sporten gemaakt. Zo kun je een stukje wandelen of een rondje fietsen, dit heeft effect op je gezondheid. Je traint ook tijdens het uitvoeren van huishoudelijke taken jouw spieren. 

Beweegadvies bij MS

Afhankelijk van of je kunt lopen, staan, zitten of liggen zijn er verschillende bewegingsvormen mogelijk. Als je kunt lopen, is het goed om dat regelmatig te doen. Ook fietsen en zwemmen zijn goede oefeningen om je spieren te versterken en soepel te houden. Mensen die niet meer kunnen lopen en alleen kunnen zitten of liggen, kunnen dit doen met behulp van hulpmiddelen. Zo bestaan er elektrische fietsen waar weinig spierkracht voor nodig is, hometrainers, zitfietsen of handbikes. Zwemmen is mogelijk onder begeleiding en eventueel met drijfmiddelen. Informeer bij een fysiotherapeut of ergotherapeut over de mogelijkheden.

Oefeningen doen met MS

Hieronder staan enkele oefeningen beschreven die je kunt doen, afhankelijk van jouw mobiliteit.

Oefening voor de heupspieren (als je kunt staan)

  1. Ga staan en houd daarbij de rand van een tafel of rugleuning van een stoel vast.
  2. Til je knieën om de beurt zo hoog mogelijk op. Trek daarbij om en om je linker en je rechter hiel naar je bil.
  3. Til je benen om de beurt links en rechts zijwaarts omhoog.

Voor je kuitspieren

  1. Ga zitten met licht gespreide benen recht voor je uit.
  2. Doe een opgerolde handdoek om één voet en trek met je handen de uiteinden van de handdoek naar je toe en houd daarbij je knie gestrekt.
  3. Wissel met de andere voet en volg stap 1 en 2.

Voor je heupen (als je kunt zitten/liggen)

  1. Ga plat op je rug liggen en trek één knie op.
  2. Pak je knie met twee handen vast en trek hem tegen je borstkas. Druk tegelijkertijd je andere been tegen de grond.

Oefening om spierkracht en beweeglijkheid te bevorderen (als je kunt zitten/liggen)

Voor je armen

  1. Ga op je rug liggen en breng je armen boven je hoofd.
  2. Laat je armen weer zakken.
  3. Voorkom een holle rug en zet je knieën gebogen op de grond.

Voor je romp

  1. Ga op je rug liggen en vouw je handen in de ‘bidgreep’ recht omhoog.
  2. Beweeg beide armen zover mogelijk naar links en naar rechts. Neem daarbij zoveel mogelijk je hoofd en schouders mee.

Hieronder staan enkele oefeningen beschreven die je kunt doen, afhankelijk van jouw mobiliteit.

Oefening voor de heupspieren (als je kunt staan)

  1. Ga staan en houd daarbij de rand van een tafel of rugleuning van een stoel vast.
  2. Til je knieën om de beurt zo hoog mogelijk op. Trek daarbij om en om je linker en je rechter hiel naar je bil.
  3. Til je benen om de beurt links en rechts zijwaarts omhoog.

Voor je kuitspieren

  1. Ga zitten met licht gespreide benen recht voor je uit.
  2. Doe een opgerolde handdoek om één voet en trek met je handen de uiteinden van de handdoek naar je toe en houd daarbij je knie gestrekt.
  3. Wissel met de andere voet en volg stap 1 en 2.

Voor je heupen (als je kunt zitten/liggen)

  1. Ga plat op je rug liggen en trek één knie op.
  2. Pak je knie met twee handen vast en trek hem tegen je borstkas. Druk tegelijkertijd je andere been tegen de grond.

Oefening om spierkracht en beweeglijkheid te bevorderen (als je kunt zitten/liggen)

Voor je armen

  1. Ga op je rug liggen en breng je armen boven je hoofd.
  2. Laat je armen weer zakken.
  3. Voorkom een holle rug en zet je knieën gebogen op de grond.

Voor je romp

  1. Ga op je rug liggen en vouw je handen in de ‘bidgreep’ recht omhoog.
  2. Beweeg beide armen zover mogelijk naar links en naar rechts. Neem daarbij zoveel mogelijk je hoofd en schouders mee.

Pagina laatst aangepast op 22-03-2021

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Vond je deze informatie nuttig?

4.3 uit 5 - 44 beoordelingen

Heeft deze informatie jou geholpen?

- Advertentie -
- Advertentie -

Gezondheidsplein is partner van onder andere Dokterdokter en Ziekenhuis. Wij werken samen met verschillende medische patiëntverenigingen, beroepsverenigingen, stichtingen en medisch specialisten.

Twitter pagina van Gezondheidplein.nlYoutube pagina van Gezondheidplein.nlFacebook pagina van Gezondheidplein.nl