Hoe voorkom je stress? 9 tips!

Stresssituaties voor honderd procent vermijden, is onmogelijk. Maar je kunt je er wel weerbaarder tegen maken. Het gaat erom de stress te managen. Hieronder geven we je 9 tips die je hierbij kunnen helpen. 

SportenEen stresssituatie roept bij de ene mens allerlei ongewenste reacties op, terwijl een ander vrolijk doorgaat met de dingen die gedaan moeten worden. Die laatste groep mensen blijkt een aantal overeenkomstige kenmerken te hebben. Ze zijn optimistisch, hebben vertrouwen in hun eigen kunnen en ze zijn ervan overtuigd dat zij de omstandigheden kunnen beïnvloeden. De stressgevoelige mens heeft vaak een heel groot (te groot) verantwoordelijkheidsgevoel en een grote prestatiedrang.

Om goed inzicht te krijgen in gebeurtenissen of situaties die bij jou veel stress oproepen, kun je een stressdagboek bijhouden. Hierin noteer je bijvoorbeeld enkele weken hoe je je op bepaalde momenten van de dag voelt. Noteer ook hoe je reageert als er iets gebeurt wat bij jou veel stress oproept. En hoe je op die situatie reageert. Om beter bestand te zijn tegen stress, kun je je lichamelijk en geestelijk sterker maken:

  • Een cursus time-management leert je onder meer prioriteiten te stellen, 'nee' te zeggen, te delegeren en het goed plannen van je werkzaamheden, waardoor je minder vaak de druk van deadlines zult voelen.
  • Volg RET (Rationele Effectiviteits Therapie of Rationeel-Emotieve Therapie). "Je manier van denken en fantaseren bepaalt hoe je je voelt en gedraagt" is het idee achter RET. Veel negatieve gevoelens komen voort uit de gedachte dat we iets niet kunnen. Omgekeerd ontstaan door positieve 'inner talk' ook positieve gevoelens. Dus niet: "Deze situatie is nieuw. Ik zal er wel niets van terechtbrengen", maar: "Deze situatie is nieuw. Benieuwd wat ik ervan leer". Meer lezen? 'Beren op de weg, spinsels in je hoofd' door Theo IJzermans en Coen Dirkx, uitgeverij: Thema.
  • Sporten helpt je je spieren te ontspannen. Bovendien blijkt uit onderzoek dat mensen die veel sporten, minder heftig reageren op stressoren.
  • Datzelfde geldt voor ontspanningsoefeningen als yoga en meditatie.
  • Door gezond te eten en weinig te roken en te drinken ben je beter bestand tegen ziekten.
  • Mix werken en nietsdoen. Neem geregeld een pauze waarin je even helemaal niets of totaal iets anders doet. Want ook afwisseling van werktaken voorkomt stress.
  • Realiseer je dat niemand perfect is. Iedereen maakt fouten.
  • Het is leuk als mensen je aardig vinden, maar niet als dat ten koste van jezelf gaat. Kom voor jezelf op en zeg nee als je iets niet wilt of kunt doen.
  • Trek tijdig aan de bel als je voelt dat de spanning teveel wordt. En roep hulp in van collega's, vrienden en familie of professionele hulpverleners.
Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren