Bewegen en overgewicht: zorg voor voldoende beweging!

Bij overgewicht en obesitas is het belangrijk om meer te bewegen dan normaal. Door meer te bewegen, verbrand je lichaam meer energie. Eenmaal door de basisvoorraad (je dagelijkse portie) energie heen, schakelt je lichaam over op de reservebron: vet. En dat is precies de bedoeling! Maar beweging is niet alleen nodig om af te vallen, het heeft nog veel meer voordelen, zoals:

  • Een goede gezondheid.
  • Een goede conditie van hart- en bloedvaten.
  • Het stimuleren van een goed verbrandingssysteem.
  • Je krijgt een lekker fit gevoel.
  • Je bent minder snel moe als je conditie op pijl is.
  • Je wordt gelukkiger door beweging, omdat je lichaam tijdens het bewegen de stof endorfine aanmaakt. Deze stof zorgt voor een gelukkig gevoel.

Meer bewegen: hoe pak je dat aan?

Er zijn veel verschillende mogelijkheden om in beweging te komen. Bedenk voor jezelf hoe je het aan wil pakken en ga voor jezelf na wat jij leuk vindt om te doen. Vind je sporten leuk en welke sporten vind je leuk? Houd je meer van een teamsport of sport je liever alleen? Of hou je helemaal niet van sporten?

Alleen sporten

Als je liever alleen sport, kun je bijvoorbeeld zwemmen, fietsen, hardlopen of fitnessen. Hardlopen en fietsen vergt alleen wel veel discipline en dat heeft lang niet iedereen. Een abonnement op de sportschool of op een zwembad kan een oplossing zijn. In de sportschool kun je gericht trainen voor een hoger energieverbruik en tegelijkertijd werken aan 'probleemgebieden' zoals buik, benen en billen. Bijkomend voordeel is dat je kunt sporten onder begeleiding van een trainer die jouw trainingsprogramma helemaal kan afstemmen op je (nieuwe) eetpatroon. Hiermee blijf je gemotiveerd en zul je minder snel opgeven. Verder zijn er nog genoeg opties, zoals yoga, skiën, turnen en vechtsporten.

Teamsport

Je kunt ook kiezen voor een teamsport. Het voordeel daarvan is dat je meteen contacten legt met andere sporters en het niet zo vrijblijvend is als een individuele sport: je kunt je team toch niet in de steek laten? Er zijn talloze teamsporten. Enkele voorbeelden hiervan zijn: voetbal, tennis, hockey, basketbal, tafeltennis, volleybal, badminton en waterpolo.

Iets anders dan sport

Er zijn veel mensen die sporten helemaal niet leuk vinden. Als je al van alles geprobeerd hebt en ondertussen wel weet dat je het toch niet volhoudt, is sporten misschien niet de goede oplossing voor jou. Zelfs dan zijn er genoeg mogelijkheden om meer te gaan bewegen. Denk bijvoorbeeld aan klussen rondom het huis, zoals tuinieren, de auto wassen, de ramen lappen en de stoep vegen, ook dat levert energieverbruik op. Laat je auto eens wat vaker staan: ga op de fiets naar je werk of de supermarkt. Neem de trap in plaats van de lift. Blijf in je pauze niet in de kantine hangen, maar maak een lunchwandeling (samen met je collega's is dat nog gezellig ook). Wees creatief want de mogelijkheden zijn eindeloos!

Blijven bewegen

Blijven bewegen is een belangrijk onderdeel van je nieuwe patroon. Ook nadat je afgevallen bent, is beweging van groot belang, zowel voor gewichtsbeheersing als voor je conditie. Probeer elke dag van de week een half uur intensief te bewegen. Het is wel belangrijk dat je hier ontspannen mee omgaat. Als je elke dag weer opkijkt tegen dat half uur joggen, denk dan na over andere manieren van bewegen. Een half uur tuinieren of zwemmen is net zo goed. Of zet iedere dag 10.000 stappen om af te vallen

Voel je niet schuldig als je een dag minder aan beweging hebt gedaan. Elke dag dat je actief bent, levert gezondheidswinst op!

Pagina laatst aangepast op 05-10-2020

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren