Gezondheidsplein is een informatieve website over gezondheid. De gezondheidsinformatie op deze website staat los van eventueel getoonde advertenties.

Welke soorten diëten zijn er?

4.1 uit 5 - 14 beoordelingen
Beoordeling icoon12 mensen vonden deze informatie nuttig

In het kort: 

  • Soms lukt het niet om je levensstijl zelf te veranderen om overgewicht tegen te gaan. Veel mensen kiezen dan voor een dieet.
  • Er zijn grofweg 5 verschillende soorten diëten te onderscheiden.
  • Een dieet kan je helpen om overgewicht kwijt te raken, maar een duurzame verandering van levensstijl is van belang om een gezond gewicht te behouden.

Verschillende diëten tegen overgewicht

Om af te vallen kun je ervoor kiezen om je levensstijl te veranderen door bijvoorbeeld meer te sporten of minder ongezonde tussendoortjes te eten. Als dat niet voldoende werkt, kun je je voor een (langere) tijd wagen aan een bepaald dieet. Sommige diëten, zoals Dr. Frank, Sonja Bakker en Weight Watchers (WW), zijn bekender dan andere diëten zoals het ananas-dieet (alleen recepten met ananas) of het 3D-dieet (zelf samengesteld caloriearm dieet van designer Karl Lagerfeld).

Over het algemeen is het verliezen van veel kilo’s in korte tijd slecht voor je gezondheid, doordat je onder andere te weinig essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt. Ook kan het zijn dat je na het dieet al snel weer terug bent op je oude te zware gewicht (het bekende ‘jojo-effect’) of dat je na het dieet juist zwaarder weegt dan je ervoor was (‘crashdieet’). Belangrijk is dan ook om op een gezonde manier te diëten.

Er zijn grofweg 5 typen diëten te onderscheiden:

  1. caloriearme diëten
  2. koolhydraatarme diëten
  3. eiwitrijke diëten
  4. vetarme diëten
  5. diëten tegen allergieën en ziekten

Een koolhydraatarm dieet en een eiwitrijk dieet hebben overigens veel gemeen. Dit komt doordat koolhydraatarme recepten vaak meer eiwitproducten bevatten om het gemis van de koolhydraten te compenseren.

Hieronder gaan we dieper in op de 5 typen diëten.

Om af te vallen kun je ervoor kiezen om je levensstijl te veranderen door bijvoorbeeld meer te sporten of minder ongezonde tussendoortjes te eten. Als dat niet voldoende werkt, kun je je voor een (langere) tijd wagen aan een bepaald dieet. Sommige diëten, zoals Dr. Frank, Sonja Bakker en Weight Watchers (WW), zijn bekender dan andere diëten zoals het ananas-dieet (alleen recepten met ananas) of het 3D-dieet (zelf samengesteld caloriearm dieet van designer Karl Lagerfeld).

Over het algemeen is het verliezen van veel kilo’s in korte tijd slecht voor je gezondheid, doordat je onder andere te weinig essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt. Ook kan het zijn dat je na het dieet al snel weer terug bent op je oude te zware gewicht (het bekende ‘jojo-effect’) of dat je na het dieet juist zwaarder weegt dan je ervoor was (‘crashdieet’). Belangrijk is dan ook om op een gezonde manier te diëten.

Er zijn grofweg 5 typen diëten te onderscheiden:

  1. caloriearme diëten
  2. koolhydraatarme diëten
  3. eiwitrijke diëten
  4. vetarme diëten
  5. diëten tegen allergieën en ziekten

Een koolhydraatarm dieet en een eiwitrijk dieet hebben overigens veel gemeen. Dit komt doordat koolhydraatarme recepten vaak meer eiwitproducten bevatten om het gemis van de koolhydraten te compenseren.

Hieronder gaan we dieper in op de 5 typen diëten.

5 soorten diëten

1. Caloriearm dieet (brooddieet, puntendieet)

In principe zijn de meeste diëten erop gericht om de calorie-inname te beperken om op die manier af te vallen. Je lichaam verbruikt kilocalorieën om te functioneren. Zodra het meer energie binnenkrijgt dan het verbruikt, wordt het omgezet in vet waardoor je aankomt. 
Een bekend voorbeeld van een caloriearm dieet dat in de jaren 80 en 90 populair is geweest om af te slanken, is het brooddieet. Dat is een wisseldieet, waarbij je om de dag alleen brood eet met water, koffie of thee erbij. Op de andere dagen eet je ‘normaal’. Uiteraard wel zo gezond mogelijk met de nodige groente en fruit. Sommige mensen beweren dat je met dit dieet de alvleesklier traint om minder overtollige insuline aan te maken die het hongergevoel aanwakkert. 

Een ander caloriearm dieet is het ‘puntendieet’ waarbij elk voedingsproduct gelijk staat aan een aantal punten die vermeld staan in een tabel. Je moet bij alles wat je eet punten tellen en mag niet boven een maximaal aantal punten komen, want anders verlies je geen gewicht.

2. Koolhydraatarm dieet (Atkins, Dr. Frank)

Hieronder vallen onder andere het Atkins-dieet, South Beach, Zone en LowCarb Addict, en het Dr. Frank-dieet. De essentie van dit dieet is dat je zo min mogelijk producten eet die koolhydraten bevatten. Koolhydraten worden namelijk bij weinig beweging door het lichaam omgezet in vet, waardoor je dus dik kunt worden. Uit onderzoek blijkt dat koolhydraatarme diëten inderdaad tot gewichtsverlies kunnen leiden, maar dat komt voornamelijk doordat je minder calorieën tot je neemt.

3. Eiwitrijk dieet (Prodimed, dr. Frank)

Bij het eiwitdieet, ook vaak ‘proteïnedieet’ genoemd, gaat het voornamelijk om het consumeren van proteïnehoudende producten (zoals kip, eieren en vis) en om het vermijden van koolhydraatrijke producten. Hoe meer eiwitten je eet, hoe minder plaats er overblijft voor koolhydraten. De proteïnerijke producten zorgen ervoor dat je lichaam minder vet opslaat en dat je eerder vol zit. Ook voorkomen de eiwitten dat je spier- en botmassa verliest tijdens het afvallen. Het eten van voldoende eiwitten is altijd essentieel voor je lichaam, je lichaam bestaat tenslotte zelf uit eiwitten.

4. Vetarm dieet

Bij dit dieet wordt ervan uitgegaan dat het overgewicht veroorzaakt wordt door te veel vet eten. Door je eetpatroon meer in balans te brengen door simpelweg minder ongezonde vetten (verzadigde vetten) te eten die in bewerkt voedsel zitten (chocola, gefrituurd eten en chips), moeten de overtollige kilo’s verdwijnen. 

5. Diëten tegen allergieën en ziekten (eigen keuze, vanwege gezondheidsredenen)

Sommige mensen moeten hun levensstijl en eetgewoontes aanpassen vanwege gezondheidsredenen of een  voedselallergie. Ze zijn bijvoorbeeld allergisch voor gluten en alles waar granen in zijn verwerkt, waardoor ze al veel producten niet mogen consumeren. Een bepaald dieet, in dit geval een glutenvrij dieet, kan dan uitkomst bieden. Ook mensen met diabetes moeten zich houden aan een bepaald dieet en op gezette tijden eten. Hetzelfde geldt voor mensen met een te hoog cholesterol. Voor hen is het belangrijk om zich aan een cholesterolverlagend dieet te houden. 

1. Caloriearm dieet (brooddieet, puntendieet)

In principe zijn de meeste diëten erop gericht om de calorie-inname te beperken om op die manier af te vallen. Je lichaam verbruikt kilocalorieën om te functioneren. Zodra het meer energie binnenkrijgt dan het verbruikt, wordt het omgezet in vet waardoor je aankomt. 
Een bekend voorbeeld van een caloriearm dieet dat in de jaren 80 en 90 populair is geweest om af te slanken, is het brooddieet. Dat is een wisseldieet, waarbij je om de dag alleen brood eet met water, koffie of thee erbij. Op de andere dagen eet je ‘normaal’. Uiteraard wel zo gezond mogelijk met de nodige groente en fruit. Sommige mensen beweren dat je met dit dieet de alvleesklier traint om minder overtollige insuline aan te maken die het hongergevoel aanwakkert. 

Een ander caloriearm dieet is het ‘puntendieet’ waarbij elk voedingsproduct gelijk staat aan een aantal punten die vermeld staan in een tabel. Je moet bij alles wat je eet punten tellen en mag niet boven een maximaal aantal punten komen, want anders verlies je geen gewicht.

2. Koolhydraatarm dieet (Atkins, Dr. Frank)

Hieronder vallen onder andere het Atkins-dieet, South Beach, Zone en LowCarb Addict, en het Dr. Frank-dieet. De essentie van dit dieet is dat je zo min mogelijk producten eet die koolhydraten bevatten. Koolhydraten worden namelijk bij weinig beweging door het lichaam omgezet in vet, waardoor je dus dik kunt worden. Uit onderzoek blijkt dat koolhydraatarme diëten inderdaad tot gewichtsverlies kunnen leiden, maar dat komt voornamelijk doordat je minder calorieën tot je neemt.

3. Eiwitrijk dieet (Prodimed, dr. Frank)

Bij het eiwitdieet, ook vaak ‘proteïnedieet’ genoemd, gaat het voornamelijk om het consumeren van proteïnehoudende producten (zoals kip, eieren en vis) en om het vermijden van koolhydraatrijke producten. Hoe meer eiwitten je eet, hoe minder plaats er overblijft voor koolhydraten. De proteïnerijke producten zorgen ervoor dat je lichaam minder vet opslaat en dat je eerder vol zit. Ook voorkomen de eiwitten dat je spier- en botmassa verliest tijdens het afvallen. Het eten van voldoende eiwitten is altijd essentieel voor je lichaam, je lichaam bestaat tenslotte zelf uit eiwitten.

4. Vetarm dieet

Bij dit dieet wordt ervan uitgegaan dat het overgewicht veroorzaakt wordt door te veel vet eten. Door je eetpatroon meer in balans te brengen door simpelweg minder ongezonde vetten (verzadigde vetten) te eten die in bewerkt voedsel zitten (chocola, gefrituurd eten en chips), moeten de overtollige kilo’s verdwijnen. 

5. Diëten tegen allergieën en ziekten (eigen keuze, vanwege gezondheidsredenen)

Sommige mensen moeten hun levensstijl en eetgewoontes aanpassen vanwege gezondheidsredenen of een  voedselallergie. Ze zijn bijvoorbeeld allergisch voor gluten en alles waar granen in zijn verwerkt, waardoor ze al veel producten niet mogen consumeren. Een bepaald dieet, in dit geval een glutenvrij dieet, kan dan uitkomst bieden. Ook mensen met diabetes moeten zich houden aan een bepaald dieet en op gezette tijden eten. Hetzelfde geldt voor mensen met een te hoog cholesterol. Voor hen is het belangrijk om zich aan een cholesterolverlagend dieet te houden. 

Geen dieet, maar een verandering van levensstijl (op eigen initiatief, Sonja Bakker)

Het is ook mogelijk om af te vallen zonder dieet, als je maar wel je levensstijl verandert. Veel mensen verliezen al kilo’s door slechts minder ongezonde tussendoortjes te eten of wat meer te bewegen dan ze gewend zijn. 

Veel mensen beweren dat het bekende Sonja Bakker-dieet ook geen dieet is, maar eerder een verandering van je leefstijl. In principe mag je namelijk alles eten volgens dat dieet, zolang het maar bij bepaalde hoeveelheden blijft en je blijft variëren. Alleen op die manier blijf je uiteindelijk op gewicht. 

Wil je meer lezen over wat je kunt doen tegen overgewicht? Lees hier meer over wat je zelf kunt doen tegen overgewicht en welke behandelingen er zijn.

Het is ook mogelijk om af te vallen zonder dieet, als je maar wel je levensstijl verandert. Veel mensen verliezen al kilo’s door slechts minder ongezonde tussendoortjes te eten of wat meer te bewegen dan ze gewend zijn. 

Veel mensen beweren dat het bekende Sonja Bakker-dieet ook geen dieet is, maar eerder een verandering van je leefstijl. In principe mag je namelijk alles eten volgens dat dieet, zolang het maar bij bepaalde hoeveelheden blijft en je blijft variëren. Alleen op die manier blijf je uiteindelijk op gewicht. 

Wil je meer lezen over wat je kunt doen tegen overgewicht? Lees hier meer over wat je zelf kunt doen tegen overgewicht en welke behandelingen er zijn.

Pagina laatst aangepast op 24-02-2022

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Vond je deze informatie nuttig?

4.1 uit 5 - 14 beoordelingen

Heeft deze informatie jou geholpen?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

En ontvang 2 tot 4 keer per maand alle informatie over jouw gezondheid

Je kunt je op ieder moment uitschrijven voor de nieuwsbrief. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid.

- Advertentie -
- Advertentie -

Gezondheidsplein is partner van onder andere Dokterdokter en Ziekenhuis. Wij werken samen met verschillende medische patiëntverenigingen, beroepsverenigingen, stichtingen en medisch specialisten.

Twitter pagina van Gezondheidplein.nlYoutube pagina van Gezondheidplein.nlFacebook pagina van Gezondheidplein.nl