Angst overwinnen

Angst kan veel impact hebben op je leven. Gelukkig is een angststoornis in de meeste gevallen goed te behandelen. Er zijn verschillende manieren om met je angsten te leren omgaan en je beter te voelen. Op deze pagina lees je meer over je angst overwinnen.

Hoe kun je zelf angst overwinnen?

Om je angst te overwinnen is het belangrijk om zo veel mogelijk regelmaat in je leven aan te brengen. Structuur en ritme zorgen voor meer rust in je leven. Probeer daarom op regelmatige tijden op te staan en naar bed te gaan, ook in het weekend en op vrije dagen. Blijf als het kan doorgaan met je werk of studie voor afleiding en structuur. Hierdoor leer je ook met de spanning omgaan en merk je dat angsten meestal geen werkelijkheid worden. Ook dagelijks op vaste tijden eten helpt. Verder zijn er een aantal leefstijltips die helpen om angst onder controle te krijgen:

  • Veel bewegen.
  • Genoeg slapen (gemiddeld 7 à 8 uur, afhankelijk per persoon). Bekijk ook deze Do’s en don’ts voor het slapen.
  • Gezond en genoeg eten.
  • Voldoende ontspannen.
  • Stimulerende middelen zoals alcohol, drugs en (te veel) koffie vermijden.

Uiteindelijk is het van belang om je gedachten onder de loep te nemen en te veranderen. Op het moment dat je angst voelt kun je bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen doen. Bedenk dat de angst niet realistisch is en het gevoel ook weer overgaat. Bespreek je angsten ook met anderen, praten helpt. Er is ook veel informatie te vinden op het internet. Hier vind je ook verschillende online cursussen en apps die je kunnen helpen om je angst te overwinnen.

Lukt het je niet om de angst te overwinnen in je eentje? Ga dan op zoek naar hulp. Je huisarts kan je doorverwijzen naar bijvoorbeeld een psycholoog of psychotherapeut. Samen stel je dan een behandelplan op.

Behandelingen voor angst overwinnen

Er zijn verschillende behandelingen die je bij een therapeut kunt volgen om je angst te overwinnen. Vaak begint de behandeling met gesprekken. Je bespreekt hoe de klachten zijn ontstaan, in welke situaties ze optreden en hoe dit je leven beïnvloedt. Vervolgens kies je samen een behandeling die bij jouw situatie past. Een behandeling die vaak wordt ingezet om angst te overwinnen is cognitieve gedragstherapie. Hierbij leer je hoe gedachten en gedrag elkaar beïnvloeden en hoe je dit patroon kunt doorbreken. Soms worden (tijdelijk) medicijnen ingezet bij hevige angsten. Dit kan ook ondersteunend aan de therapie zijn.

Een behandeling die ook vaak wordt ingezet bij angst is ‘exposure’-therapie, een vorm van gedragstherapie. Exposure betekent blootstelling en bij exposure-therapie ga je stap voor stap de confrontatie met jouw angst aan. Zo leer je langzaam om je angst te overwinnen, zodat de angsten je niet langer belemmeren in het dagelijks leven. Ook deze behandeling volg je onder begeleiding van een therapeut of coach.

Wist je dat je persoonlijke behandeling soms ook online kunt krijgen? Lees er meer over op de pagina Persoonlijke online hulp bij depressie- of angstklachten.

Dit dossier is mede mogelijk gemaakt door NiceDay

Pagina laatst aangepast op 15-06-2018

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren