Website van het Jaar

5 tips tegen gaatjes (cariës) en tandbederf

Wist je dat ongeveer 95% van de mensen wereldwijd gaatjes (cariës) in tanden of kiezen heeft, ofwel tandbederf? Gaatjes zijn niet goed voor je tanden. Ze veroorzaken pijn, een slechte adem en het kan in het ergste geval zelfs uitvallende tanden en kiezen veroorzaken. Maar gelukkig kun je gaatjes ook zelf deels voorkomen.

Bepaalde bacteriën in je mond zijn de boosdoener van gaatjes. Lees hieronder hoe gaatjes precies ontstaan, hoe je kunt zien of je een gaatje hebt en hoe jij deze zelf kunt voorkomen.

Wat zijn gaatjes?

In je mond bevinden zich vele bacteriën. Als bacteriën in je mond zich vermenigvuldigen ontstaat er een plakkerige substantie samen met etensresten en speeksel. Dit wordt tandplaque of tandplak genoemd. De mondbacteriën in de tandplak zetten koolhydraten en suikers in je eten en drinken om in zuren. De zuren kunnen het glazuur van je gebit aantasten. Dit kan tot zwakke plekken of gaatjes in je tanden en kiezen leiden.

Er is professionele behandeling nodig voor gaatjes. Je tandarts kan het gaatje vullen. Zonder behandeling kunnen gaatjes dieper worden. Dit kan tot problemen leiden. Een goede mondhygiëne is daarom erg belangrijk.

Hoe ontstaan gaatjes?

Je kunt sneller gaatjes krijgen bij:

  • Onvoldoende mondhygiëne
  • Een speekseltekort
  • Een bepaald dieet of bij gebruik van bepaalde medicijnen of drugs
  • Weinig fluoridegebruik
  • Overmatig gebruik van suikerhoudende voedingswaren

Hoe kun je zien dat je een gaatje hebt?

Het is erg lastig om een beginnend gaatje te ontdekken. Niet elk spleetje of barstje in je tand of kies wijst op een gaatje. Dit is ook niet altijd het geval bij donkere plekjes of witachtige vlekjes op je tanden. Vaak merk je pas dat je een gaatje hebt bij pijnklachten. Of als een stukje van je tand of kies ontbreekt. Let op: donkere plekjes of witachtige vlekjes kunnen wel signalen zijn van een beginnend gaatje. Houd dit dus goed in de gaten.

Hoe kun je een gaatje voorkomen?

Je kunt zelf gaatjes voorkomen met de volgende vijf tips:

  1. Neem minder suikerrijke voeding en dranken. Bacteriën zetten suikers in voedsel om in zuren die je glazuur aantasten.
  2. Gebruik tandpasta met fluoride. Door fluoride versterk je het glazuur. Zo bescherm je je gebit tegen zuren en suikers uit je eten en drinken. Hierdoor krijg je minder snel gaatjes.
  3. Poets minstens twee keer per dag en ten minste twee minuten lang je tanden en kiezen.
  4. Reinig minstens één keer per dag ook tussen je tanden met een rager, stoker of floss om ook de ruimtes tussen je tanden en kiezen goed te reinigen. Bijna de helft van je tandoppervlak zit namelijk tussen je tanden.
  5. Overleg met je tandarts over medische aandoeningen of medicatie. Deze kunnen namelijk je speekselproductie verminderen. Je speekselproductie is belangrijk voor een natuurlijke bescherming van je gebit.

Daarnaast is een halfjaarlijkse controle bij je tandarts en een regelmatig bezoek aan een mondhygiënist erg belangrijk voor een gezonde mondhygiëne en dus het voorkomen van gaatjes.

Veel mensen hebben gaatjes

Het meest voorkomende mondprobleem wereldwijd is gaatjes. Wist je dat:

  • 25% van alle volwassenen één keer per dag poetst in plaats van de geadviseerde twee poetsbeurten?
  • 42% van de volwassenen alleen een tandenborstel en tandpasta gebruikt, terwijl veel gaatjes ontstaan tussen tanden en kiezen? Bijna de helft van je tandoppervlak bevindt zich tussen je tanden en kiezen en kun je moeilijk bereiken met alleen een borstel. Tussen je tanden reinigen met een rager, stoker of floss is dan ook belangrijk. 
  • 31% van de mensen mondwater gebruikt en 21% flost? Dat is positief omdat gaatjes vaak ontstaan op moeilijk bereikbare plaatsen van het gebit.
  • Het glazuur van het melkgebit 50% dunner is dan het glazuur van het volwassen gebit?

Pagina laatst aangepast op 19-05-2020

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren