Het gevaar van liefdesverdriet

Een break-up is nooit leuk, en liefdesverdriet verwerken kan lastig zijn. Liefdesverdriet is soms zelfs gevaarlijk. In je brein kan liefdesverdriet namelijk dezelfde gevoelens en klachten opwekken als bij griep, depressie of zelfs een cocaïneverslaving. Dat betekent dat je van liefdesverdriet soms echt ziek wordt, en dat wil je natuurlijk niet. Wat zijn de gevaren van liefdesverdriet nu precies, en hoe kom je ervan af?

Een break-up is nooit leuk, en liefdesverdriet verwerken kan lastig zijn. Liefdesverdriet is soms zelfs gevaarlijk. In je brein kan liefdesverdriet namelijk dezelfde gevoelens en klachten opwekken als bij griep, depressie of zelfs een cocaïneverslaving. Dat betekent dat je van liefdesverdriet soms echt ziek wordt, en dat wil je natuurlijk niet. Wat zijn de gevaren van liefdesverdriet nu precies, en hoe kom je ervan af?

Wat zijn de gevaren?

Liefdesverdriet veroorzaakt mentale en soms zelfs fysieke pijn. Ook een depressie is niet uitgesloten. In zeldzame gevallen kan liefdesverdriet zelfs leiden tot misdaad en zelfmoord. Het is goed een arts om advies te vragen bij de volgende klachten:

  • Wanneer je in een depressie raakt: je kunt niet mee naar werk, niet meer sporten, meerdere dagen achter elkaar je bed niet uitkomen en je ziet je vrienden nooit meer. Niemand dringt tot je door om je uit je dip te halen
  • Wanneer je ex je leven op zo’n manier overheerst dat je wanhopige acties onderneemt, zoals stalken
  • Wanneer je naar verslavende middelen grijpt, zoals alcohol en drugs
  • Wanneer je na een jaar nog steeds geconfronteerd wordt met traumatische beelden van het moment dat de relatie uitging

Wat kun je zelf doen?

Zijn je klachten minder erg dan hierboven beschreven? Dan is het beste wat je kunt doen bij liefdesverdriet verwerken jezelf de tijd gunnen. Hoe cliché het ook klinkt, genezing van liefdesverdriet heeft tijd nodig. Onderzoek heeft wel aangetoond dat de meeste mensen vaak sneller van hun ergste verdriet af zijn dan ze zelf hadden verwacht. Er zijn een paar dingen die je kunt doen om het verdriet wat te verminderen:

1. Maak een lijstje met voordelen

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die dagelijks even de tijd nemen om over de goede kanten van een break-up na te denken, zich positiever voelen in vergelijking met mensen die dit niet doen.

Lees verder over de voordelen van liefdesverdriet

2. Cold Turkey

Cold Turkey is een term die vaak wordt gebruikt bij het afkicken van verslavende middelen, zoals alcohol of drugs. Aangezien liefdesverdriet in extreme gevallen op een cocaïneverslaving lijkt, is de Cold Turkey methode nog helemaal niet zo’n gek idee. Wanneer je Cold Turkey ergens van afkickt, doe je dat in één keer, zonder afbouw.

Wil je Cold Turkey afkicken van je ex? Verberg dan alle spullen die je aan hem of haar doen denken; foto’s, kleding, cadeautjes, enzovoort. Vermijd ook plekken waar hij of zij vaak komt, of waar je vaak samen naartoe ging. Het is wetenschappelijk bewezen dat het zien van dingen die je herinneren aan je ex, letterlijk pijn in het brein kunnen veroorzaken.

3. Ga leuke dingen doen

Het beste is om niet te lang te blijven hangen in je verdriet. Dopamine zorgt voor een geluksgevoel, en het dopamineniveau stijgt juist door vrienden op te zoeken en nieuwe ervaringen op te doen. Uiteindelijk krijg je daar meer energie van en word je vanzelf vrolijker.

4. De rebound

Ja, rebounds helpen echt. Tijdens seks maakt je lichaam de hormonen oxytocine en vasopressine aan, waardoor je je gelukkiger gaat voelen. Zoek je naar meer dan één avondje? Onderzoek heeft aangetoond dat een nieuwe liefde zorgt dat je sneller over je oude relatie heen bent.

5. Doe gezond

Duursporten, zoals hardlopen, zijn bewezen goed te zijn tegen een depressief gevoel. Ook gezond eten geeft je een positief gevoel en is een boost voor je zelfvertrouwen. Daarnaast kun je er makkelijker door ontspannen.

Meer tips tegen liefdesverdriet

Auteur: Rhijja Jansen en Kim van der Vliet
Bron: Eerste hulp bij liefdesverdriet, Ikstop.nl, Psychologie magazine

Pagina laatst aangepast opĀ 24-06-2020

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren