Website van het Jaar

Kurkuma en curcumine: bijwerkingen en praktische nadelen

Wanneer je grote hoeveelheden kurkuma of curcumine consumeert, kun je hiervan bijwerkingen ervaren. Wetenschappers zeggen dat mensen veilig tweemaal daags 500 milligram gedurende dertig dagen kunnen eten of drinken. Deze hoeveelheid bereik je al snel. Bedenk bijvoorbeeld dat een theelepel al snel twee à drie gram kurkuma-poeder bevat. Vanaf zes gram per dag gedurende vier tot zeven weken kun je last krijgen van bijwerkingen. Daarnaast kent kurkuma een aantal praktische nadelen. Wat de bijwerkingen en nadelen van kurkuma zijn, lees je hieronder.

Kurkuma (curcumine) bijwerkingen

Wanneer je kurkuma of curcumine in hoge doseringen inneemt, heeft dit bijwerkingen. Ongeveer tien tot dertig procent van de mensen krijgt last van de spijsvertering in de vorm van maag- en darmklachten. Vanaf zes gram per dag gedurende vier tot zeven weken kun je problemen krijgen met de spijsvertering of je kunt last krijgen van een droge mond. Daarnaast komen allergische (huid)reacties door kurkuma regelmatig voor. Wanneer je langere tijd grote hoeveelheden kurkuma gebruikt, kan dit bovendien leverschade veroorzaken. Het is advies is daarom om het gebruik van kurkuma in hogere doseringen (bijvoorbeeld door capsules of tabletten) met een arts te overleggen. Er zijn geen interacties bekend van kurkuma met medicijnen.

Kurkuma nadelen

Het gebruik van kurkuma kent ook een aantal praktische nadelen. Zo is kurkuma niet goed oplosbaar in water. Mogelijk verspreid het zich hierdoor minder goed in voedingsmiddelen. Een ander nadeel is dat het lichaam curcumine niet goed opneemt. Ten slotte wordt curcumine onder neutrale of basische (niet zure) omstandigheden of onder invloed van licht snel afgebroken. Al deze factoren benadelen de werkzaamheid van de curcumine uit kurkuma.

Een aantal van deze nadelen is te ondervangen door gebruik te maken van kurkuma-supplementen in de vorm van capsules, tabletten, pillen en in vloeibare vorm.

Deze tekst is mede tot stand gekomen met medewerking van Saskia Geurts, Rinske van den Barg en Wilma van Dormalen van Supplementinfo.nl.

Pagina laatst aangepast opĀ 28-03-2019

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren