Website van het Jaar

Risicofactoren hart- en vaatziekten

Hart- en vaatziekten behoren tot de meest voorkomende doodsoorzaken: één op de vier Nederlanders sterft als gevolg van een hart- of vaatziekte. Wat zijn belangrijke risicofactoren voor het ontstaan van hart- en vaatziekten, en wat kun je zelf doen om het risico te verkleinen?

Wat zijn hart- en vaatziekten?

Onder hart- en vaatziekten worden alle aandoeningen verstaan die betrekking hebben op het hart en de bloedvaten. De aandoeningen kunnen grofweg worden onderverdeeld in vier categorieën:

  1. Aangeboren afwijkingen, zoals hartblok en hartritmestoornissen.
  2. Aandoeningen door vernauwing of blokkering van bloedvaten zoals een hartinfarct of beroerte, trombose en etalagebenen.
  3. Infectie of ontsteking van het hart, zoals endocarditis, myocarditis en pantserhart.

Overige aandoeningen, zoals hartfalen en aneurysma.

Risicofactoren hart- en vaatziekten

De oorzaak van hart- en vaatziekten is afhankelijk van de specifieke aandoening. Er zijn wel een aantal risicofactoren die de kans op hart- en vaatziekten verhogen:  

Deze factoren hebben met namelijk invloed op het risico op hart- en vaatziekten die te maken hebben met vernauwing of blokkering van de bloedvaten.

Wat kun je doen om het risico op hart- en vaatziekten te verkleinen?

Om het risico op hart- en vaatziekten zoveel mogelijk te verkleinen, is het belangrijk om gezond te leven: niet roken, een gezond gewicht en voldoende beweging zijn essentieel.

Stoppen met roken

Roken versterkt het proces van aderverkalking en is daarmee een van de belangrijkste factoren bij het ontstaan van hart- en vaatziekten. Stoppen met roken is dan ook essentieel om het risico op hart- en vaatziekten te verkleinen. Na een jaar zonder sigaretten is het risico op hart- en vaatziekten al bijna gehalveerd. Ook zal de kans op kanker en longaandoeningen sterk verminderen nadat je gestopt bent met roken.

Gezond gewicht en voldoende beweging

Overgewicht, zeker in combinatie met een te grote middelomtrek, verhoogt de kans op hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Daarnaast is lichaamsbeweging een belangrijke factor bij het tegengaan van hart- en vaatziekten. Bij onvoldoende beweging raken hart- en bloedvaten in mindere conditie en neemt de kans op een (te) hoge bloeddruk toe. Het wordt aangeraden om minimaal een half uur per dag aaneengesloten matig intensief te bewegen. Onder matig intensief bewegen wordt bijvoorbeeld fietsen en wandelen verstaan.  

Waarschuwingssignalen en vroegtijdige diagnose

Erfelijkheid speelt ook een belangrijke rol bij de kans op hart- en vaatziekten: kinderen van ouders met hart- en vaatziekten hebben meer kans om dezelfde aandoening te ontwikkelen. Erfelijkheid speelt ook een rol bij diabetes, een hoge bloeddruk en een verhoogd cholesterolgehalte. Met deze aandoeningen heb je ook een groter risico om hart- en vaatziekten te ontwikkelen. Wil je hart- en vaatziekten voorkomen? Denk dan eens na of er in jouw familie mensen zijn die een (een van deze) aandoeningen hebben (gehad). 

Weet je dat je een hoog cholesterol, een hoge bloeddruk of diabetes hebt? Of komen deze aandoeningen voor in je familie? Dan is het belangrijk om alert te zijn op waarschuwingssignalen zoals:

Een preventief cardiologisch onderzoek mogelijk in combinatie met een Total Body Scan kan daarnaast helpen om hart- en vaatziekten en belangrijke risicofactoren tijdig te herkennen.

Een preventief cardiologisch onderzoek bestaat meestal uit een echo, longfunctietest, fietstest en een hartfilmpje. De resultaten geven inzicht in het functioneren van het hart en afwijkingen kunnen vroegtijdig worden ontdekt. De echo geeft een indruk van onder meer de dikte van je hartspier, de pompfunctie en het functioneren van de hartkleppen. Een hartfilmpje zegt iets over je hartfunctie. Zo kan de arts bijvoorbeeld een hartritmestoornis opsporen, zien dat je hart groter is dan normaal, je eerder een hartinfarct hebt gehad of dat je hart niet voldoende zuurstof krijgt. Een particuliere gezondheidskliniek biedt deze onderzoeken ook aan. 

Pagina laatst aangepast opĀ 22-07-2020

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Dit dossier is mede mogelijk gemaakt door onze partners.

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren