Website van het Jaar

Dieet bij cystenieren

Cystenieren is een erfelijke nierziekte. De aandoening is niet te genezen, daarom is een behandeling gericht op het verlichten van klachten. Dit kan met een operatie, medicijnen en/of een dieet. Voor een behandeling met aangepaste voeding word je doorverwezen naar een diëtist.

Cystenieren verdrukken gezond nierweefsel

Cysten zijn holtes gevuld met vocht. Bij cystenieren ontstaan er dus holtes met vocht op de nieren. Cysten op de nieren kunnen zo groot worden als een pingpongbal. De cysten nemen ruimte in, waardoor het normale nierweefsel wordt weggedrukt. Hierdoor kunnen de nieren hun functie verliezen en ontstaan er klachten, zoals een hoge bloeddruk, vermoeidheid en misselijkheid.

Diëten bij cystenieren

Diëten bij cystenieren bestaan uit het beperken van eiwitten, natrium en/of cafeïne. Verder is het bij cystenieren belangrijk voldoende vocht binnen te krijgen.

Eiwitten beperken

Eiwitten zijn belangrijke bouwstoffen voor je lichaam. Je hebt iedere dag eiwitten nodig voor je energievoorraad. Bij bepaalde nierproblemen is het echter belangrijk minder eiwitten binnen te krijgen dan normaal. Dit komt doordat eiwitten de afvalstof ureum bevatten. Bij cystenieren is de functie om deze afvalstof op te ruimen verstoord, waardoor klachten ontstaan. Je moet dus net genoeg eiwitten binnenkrijgen om voldoende energie te hebben op een dag. Als deze verhouding in balans is, zullen klachten verminderen, omdat er minder ureum achterblijft in je lichaam. Je kijkt samen met een diëtist welke hoeveelheid eiwitten per dag voor jou van belang is.

Natrium beperken

Natrium is een mineraal dat in keukenzout zit. Bij cystenieren houdt het lichaam extra natrium vast, waardoor het lichaam ook extra vocht binnenhoudt. Hierdoor kan de bloeddruk stijgen. Het is belangrijk de zoutinname te beperken - vooral als bij jou een hoge bloeddruk is vastgesteld - zodat het natriumgehalte laag blijft. Een diëtist zal je adviseren hoe je dit het beste kunt toepassen. Een aantal basisadviezen voor een zoutbeperkt dieet vind je hier:

  • Gebruik zo min mogelijk producten met zout. Let ook op dat veel kant-en-klaarmaaltijden en saus- of kruidenmixen erg veel zout bevatten. Vermijd deze producten.
  • Kijk of er een ongezouten variant is van het product dat je wilt kopen. Zo is er tegenwoordig bijvoorbeeld ongezouten halvarine of margarine voor op brood en ongezouten olie, bakvet of braadvet voor het koken.
  • Voeg geen keukenzout of zeezout toe aan maaltijden.
  • Gebruik bij het maken van soep maximaal één bouillonblokje (of twee kleine blokjes) per één liter water. Vermijd ook hier de kant-en-klare soepen, want deze bevatten vaak veel zout.
  • Beleg je brood liever niet met producten die (veel) zout bevatten. Je kunt eventueel bij één of twee broodjes per dag een paar plakjes kaas of licht gezouten vleeswaren gebruiken.

Cafeïne beperken

Veel cafeïne kan de groei van cysten stimuleren. Er wordt geadviseerd om maximaal 200 mg cafeïne per dag binnen te krijgen. Het verschilt erg per soort koffie en de bereidingswijze ervan hoeveel cafeïne een kopje bevat. Houd er verder rekening mee dat cafeïnevrije koffie nooit helemaal cafeïnevrij is. Een kopje cafeïnevrije koffie bevat tussen de twee en vier mg cafeïne. Bespreek met je diëtist hoeveel kopjes koffie je per dag mag. Verder zijn er meerdere producten die cafeïne bevatten, namelijk:

  • Zwarte en groene thee
  • Cola
  • IJsthee
  • Energiedrank (energieshotjes bevatten erg veel cafeïne)
  • Chocolade (chocolademelk bevat ook een kleine hoeveelheid cafeïne)

Vochtinname verhogen

De nieren hebben door de cysten moeite met het concentreren van urine. Hierdoor plas je meer dan normaal en raak je sneller uitgedroogd. Er wordt daarom geadviseerd om meer te drinken bij cystenieren. Bovendien blijkt meer vochtinname de groei van cysten te remmen.

Bij cystenieren hoor je ongeveer drie tot vier liter vocht binnen te krijgen op een dag. Het is belangrijk dat je je vochtgehalte ook ’s avonds en eventueel ’s nachts aanvult. Doe dit met dranken zonder cafeïne. Gebruik ook liever weinig of geen suikerhoudende dranken, om zo overgewicht te voorkomen. Drink vooral water, lightdranken (geen cola) en zuivel (volgens de Richtlijnen Goede Voeding of het advies van de diëtist).

Laatst bijgewerkt op 12 september 2018

Pagina laatst aangepast op 12-09-2018

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren