Website van het Jaar

Tips! Hoe werk ik aan mijn darmgezondheid?

Een goede darmgezondheid. Daar kun je zelf voor zorgen. Lees hieronder de belangrijkste tips voor een goede darmflora: 

  • Veel mensen slaan het over, maar probeer toch elke dag goed te ontbijten met bijvoorbeeld fruit, brood of ontbijtgranen. Zo zorg je meteen goed voor je darmen!
  • Als je gevarieerd eet, krijg je veel verschillende vitaminen en voedingstoffen binnen die je lichaam nodig heeft. Die variatie krijg je door alle groente- en fruitsoorten af te wisselen en regelmatig vezelrijke producten te nemen zoals groente, peulvruchten, fruit, volkorenbrood en zilvervliesrijst.
  • Een volwassene moet ongeveer 30 tot 40 gram vezels per dag eten. Op de website van het Voedingscentrum kunt je met de "Eet jij gezond-test" meteen bekijken of je voldoende vezels eet.
  • Drink minstens 1 ½ liter vocht per dag. Mensen met darmproblemen moeten minimaal 2 liter vocht drinken. Dit hoeft niet alleen water te zijn. Je kunt een diëtist eventueel vragen voor tips om meer te drinken.
  • Zorg voor voldoende beweging. Probeer minimaal een half uur per dag te bewegen en als het kan lekker buiten!
  • Bouw tussen alle drukte door ook ontspanning in. Teveel hectiek kan een negatieve invloed hebben op de darmen en darmflora.
  • Stel je wc-bezoek als het kan niet uit. Hoe langer je dit uitstelt hoe moeilijker de stoelgang kan worden!
  • Gebruik laxeermiddelen niet te lang en alleen op advies van de arts. Ook natuurlijke middelen met bijvoorbeeld sennapeulen kunnen op termijn de darmwand beschadigen en de klachten juist verergeren.
  • Verschillende medicijnen kunnen de darmgezondheid negatief beïnvloeden. Antibiotica zijn een bekend voorbeeld maar ook sommige pijnstillers, maagzuurremmers, antidepressiva en ijzerpreparaten. Lees de bijsluiter goed door en vraag indien nodig een arts of diëtist om advies. 

Pagina laatst aangepast op 20-12-2016

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren