Misverstanden over de kater

Ondanks dat niemand zin heeft in een kater, zijn we ook wel een beetje klaar met al die goed bedoelde maar niet zo effectieve anti-kater tips. Van de 40 wetenschappelijk onderzochte remedies, bleken bijna geen enkele effectief. Gezondheidsplein zet de 4 grootste misverstanden over anti-kater tips op een rijtje.

Misverstand 1. Alles door elkaar drinken vergroot de kans op een kater

Dat is nooit aangetoond. Het gaat om de hoeveelheid alcohol die je nuttigt. Heb je de neiging om veel te drinken, dan kan het helpen om met sterk te beginnen. Dat zit zo: neem je eerst een stevige cocktail en ga je daarna over op bier, dan heb je de neiging om minder snel door te drinken. Omgekeerd kan je alcoholinname versnellen als je van licht alcoholisch naar zwaar alcoholisch overstapt.

Misverstand 2. Een paracetamol voor het slapen gaan vermindert de klachten

Dit is geen aanrader. Het helpt maar een paar uur, en is dus waarschijnlijk al uitgewerkt voordat je wakker bent. Een grote hoeveelheid paracetamol kan bovendien je lever frustreren, en die heeft het toch al zo druk. Wil je toch iets innemen tegen de hoofdpijn, neem dan bij het opstaan liever een aspirine of ibuprofen. De combinatie van alcohol en paracetamol is namelijk slecht voor je lever en nieren.

Misverstand 3. Het helpt om 's ochtends verder te gaan met drinken

Als je alcoholist wilt worden, dan is dit misschien een goede raad. In alle andere gevallen: niet doen. Je krijgt namelijk de meeste katerklachten (hoofdpijn, misselijkheid) op het moment dat er geen alcohol meer in je bloed zit. Door 's ochtends weer te gaan drinken, stel je dit moment alleen maar uit. Maar van uitstel komt in dit geval geen afstel.

Misverstand 4. Koffie helpt niet tegen een kater

Je vochtgehalte aanvullen tijdens het drinken van alcoholische dranken of bij een kater is belangrijk. Dit kan met water, maar bijvoorbeeld ook met dranken die cafeïne bevatten, zoals koffie en thee. Er wordt vaak gedacht dat cafeïne vochtafdrijvend is, maar dit blijkt niet zo te zijn. Koffie vult dus ook je vochtgehalte aan. Zeker als je hebt overgegeven, is het van belang dat je voldoende vloeistof binnenkrijgt.

Pagina laatst aangepast op 01-07-2020

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Auteur: Franka van Arendonk
Bronnen: British Medical Journal, WebMD, Voedingscentrum

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren