Website van het Jaar

Leptineresistentie voorkomen en genezen

Het leptinehormoon is zeer belangrijk bij het krijgen en behouden van een slank en gezond lichaam. Met de onderstaande tips kun je leptineresistentie voorkomen en op lange termijn ook helemaal genezen.

1. Val gezond af

Overgewicht is één van de oorzaken van leptineresistentie (en leptineresistentie is weer de oorzaak van overgewicht). Het is daarom belangrijk dat je afvalt naar een gezond gewicht door voeding met een hoge voedingswaarde te eten.

Ongezonde crashdiëten die snel resultaat beloven kunnen het leptinehormoon verder uit balans brengen. Dit kan leiden tot de onaangename situatie waarbij je last krijgt van het jojo-effect na het volgen van een dieet. 

2. Slaap voldoende

Door slaaptekort stijgt je eetlust. Dit komt omdat je lichaam na een paar nachtjes slecht slapen meer ghreline en cortisol aanmaakt. Hoge cortisolwaardes zijn gelinkt aan meer buikvet tussen de organen, meer trek in suikers en een lagere weerstand. Door voldoende te slapen hou je cortisol en ghreline in balans.

In een publicatie van PLOS Medicine in 2004 blijkt dat een goede nachtrust ook een gunstig effect heeft op de werking van het leptinehormoon.

3. Beperk fructose

Fructose (fruitsuiker) kan de werking van leptine tegengaan, waardoor je eetlust niet wordt onderdrukt en je waarschijnlijk meer gaat eten. Dit is waarom je na het avondeten nog ruimte hebt voor een fruitig toetje, maar geen trek meer hebt in iets hartigs.

Fruit bevat fructose, maar heeft door de aanwezigheid van vezels een milder effect op leptineresistentie. Eet daarom fruit (maar wel mate mate). Fructose kan namelijk niet direct worden gebruikt door het lichaam. De lever moet fructose eerst omzetten naar glucose. Als je meerdere stukken fruit tegelijk eet, ontstaat de kans dat de lever een deel van de fructose niet kan omzetten waardoor het overschot wordt opgeslagen als lichaamsvet.

Kant-en-klare producten bevatten meer fructose en minder vezels. Vermijd daarom zoveel mogelijk fructose uit kant-en-klare voeding. Fructose kan verschuild gaan onder de namen:

  • Fructosestroop
  • HFCS
  • High Fructose Corn Syrup
  • Maisstroop
  • Vruchtenstroop

In vruchtensappen uit pak zit vaak veel fructose. Door deze te vermijden kun je langzaam weer gevoelig worden voor leptine.

4. Ga sporten

Sporten draagt bij aan het herstel van leptineresistentie. Je verbrandt niet alleen calorieën tijdens de activiteit, maar ook na het sporten profiteer je van de voordelen, zoals een beter concentratievermogen, een opgewekt gevoel en meer energie. Daarnaast vertraagt sporten het verouderingsproces.

5. Vermijd kant-en-klare producten

Kant-en-klare voeding bevat vaak een vorm van suiker om de smaak te verbeteren. Zo bevatten sauzen, broodjes, chips, koek en sommige ontbijtgranen suikers die in het lichaam voor kleine ontstekingen kunnen zorgen.

Dr. Lustig (auteur van het boek Fat Chance) legt uit dat insulineresistentie leptineresistentie kan veroorzaken. Insulineresistentie wordt veroorzaakt als er te veel suikers worden gegeten, waardoor het lichaam meer insuline moet aanmaken om de suikers te verwerken. Daarom is het voor zowel insulineresistentie als leptineresistentie belangrijk dat je de suikers tot een minimum beperkt. Dit doe je door zelf te koken en zoveel mogelijk kant-en-klare producten te vermijden.

Zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen, komt het herstel van leptineresistentie aan op gezonde voeding en aanpassingen in de leefstijl. Je hoeft daarbij geen medicatie te slikken, omdat het lichaam zichzelf geneest als je het de kans geeft.

Auteur: Bernard Favier, Puur Figuur Afslankcoach

Bronnen: Authoritynutrition.com, Robert H. Lustig (Fat Chance, ISBN-13: 978-0142180433) Mercola.com, Marksdailyapple.com, PLOS Medicine

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren