Gezondheidsplein is een informatieve website over gezondheid. De gezondheidsinformatie op deze website staat los van eventueel getoonde advertenties.

Behandeling van geheugenverlies

Goedgekeurt icoonInformatie goedgekeurd door Drs. MPH H. Vrij-Mazee
4.1 uit 5 - 34 beoordelingen
Beoordeling icoon29 mensen vonden deze informatie nuttig

Behandeling van korte termijn geheugenverlies is niet nodig, terwijl geheugenverlies op lange termijn of permanent geheugenverlies niet behandeld kan worden. Verschillende wetenschappers zijn er van overtuigd dat het nuttigen van onderstaande producten een gunstige invloed heeft op het verminderen van geheugenverlies:

  • Het eten van vette vis (omdat het omegavetzuren bevat).
  • Het gebruik van ginseng en vitamines (vooral vitamine E). 
  • Het innemen van statines (een cholesterolverlagend medicijn).

Kijk hier voor meer informatie over de behandeling van dementie.

Wat kun je zelf doen tegen geheugenverlies?

Om je geheugen zo optimaal mogelijk te houden kun je een aantal dingen doen: 

  • Probeer zoveel mogelijk je hersenen te trainen (lezen, woordspelletjes, puzzels, geheugentraining enzovoort), dit houdt je hersenen actief. Je kunt je hersenen ook trainen door je te interesseren in onderwerpen die onbekend zijn voor jou. Ouderen kunnen bijvoorbeeld gebruikmaken van social media. Dit is vaak onbekend terrein voor hen en ze moeten flink hun hersenen laten kraken om het te begrijpen. 
  • Probeer zo fit en gezond mogelijk te leven, zodat je hersenen genoeg bloedtoevoer en zuurstof krijgen. 
  • Je hersenen bestaan voor 80% uit water. Het is daarom belangrijk voldoende water te drinken.
  • Probeer alledaagse dingen een keer anders te doen. Pak je glas bijvoorbeeld een paar keer met je ‘verkeerde’ hand op of verwissel je mes en vork bij het eten. Zo train je de coördinatie in je hersenen.

Om je geheugen zo optimaal mogelijk te houden kun je een aantal dingen doen: 

  • Probeer zoveel mogelijk je hersenen te trainen (lezen, woordspelletjes, puzzels, geheugentraining enzovoort), dit houdt je hersenen actief. Je kunt je hersenen ook trainen door je te interesseren in onderwerpen die onbekend zijn voor jou. Ouderen kunnen bijvoorbeeld gebruikmaken van social media. Dit is vaak onbekend terrein voor hen en ze moeten flink hun hersenen laten kraken om het te begrijpen. 
  • Probeer zo fit en gezond mogelijk te leven, zodat je hersenen genoeg bloedtoevoer en zuurstof krijgen. 
  • Je hersenen bestaan voor 80% uit water. Het is daarom belangrijk voldoende water te drinken.
  • Probeer alledaagse dingen een keer anders te doen. Pak je glas bijvoorbeeld een paar keer met je ‘verkeerde’ hand op of verwissel je mes en vork bij het eten. Zo train je de coördinatie in je hersenen.

Pagina laatst aangepast op 16-12-2019

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Deze informatie is gecontroleerd door:

Vond je deze informatie nuttig?

4.1 uit 5 - 34 beoordelingen

Heeft deze informatie jou geholpen?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

En ontvang 2 tot 4 keer per maand alle informatie over jouw gezondheid

Je kunt je op ieder moment uitschrijven voor de nieuwsbrief. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid.

- Advertentie -
- Advertentie -

Gezondheidsplein is partner van onder andere Dokterdokter en Ziekenhuis. Wij werken samen met verschillende medische patiëntverenigingen, beroepsverenigingen, stichtingen en medisch specialisten.

Twitter pagina van Gezondheidplein.nlYoutube pagina van Gezondheidplein.nlFacebook pagina van Gezondheidplein.nl