Website van het Jaar

Eet jij voldoende groente en fruit?

Veruit de meeste mensen eten te weinig groente en fruit. En dat terwijl wetenschappelijk bewezen is dat het voldoende eten van deze producten de kans op kanker en hart- en vaatziekten beduidend kleiner maakt. 

Eigenlijk zouden we twee ons groente en 2 stuks fruit per dag moeten eten, maar gemiddeld eten we maar ongeveer de helft.

Let jij erop voldoende fruit en groente binnen te krijgen? Ben je je bewust van het belang daarvan? Hoe ziet jouw eetpatroon eruit? 

Reageren

Reacties

  • Sil

    Vegan

    Mijn eetpatroon bestaat voornamelijk uit fruit overdag en 's avonds granen, pasta, aardappelen met veel groeten. In totaal minstens 2000-2500 kcal. Mijn eten bestaat dus bijna alleen uit koolhydraten verkregen uit biologische voeding. Sinds ik dit eetpatroon heb, ben ik ruim 10 kilo afgevallen en heb ik veel meer energie om bijvoorbeeld te sporten. Ik raad het iedereen aan om minstens 2 porties fruit en 2 ons groenten (liefst veel meer) te eten!

    Reageer
  • Sil

    Nunzio

    Op een werkdag eet ik 5 stukken fruit per dag, in het weekend iets minder. Meestal neem ik 3 sinaasappelen, 1 appel en 1 banaan mee naar mijn werk.

    Reageer
  • Sil

    Gertie

    Ik ben sinds 1988 vegetarier en eet veel groenten(peulvruchten), noten, fruit. Bevalt prima en ik voel me goed!

    Denk, dat als de mensen niet vaker dan 2x per week vlees zouden eten van biologische afkomst ( geen bio-industrievlees met antibiotica en groeihormonen) en vegetarisch met veel groenten, peulvruchten en noten,ze veel gezonder zouden zijn!

    Reageer
  • Sil

    Rosalie

    Ik heb fructose intollerantie. Dit houdt in dat ik geen fruitsuiker kan verdragen. Als ik teveel neem, krijg ik last van een dunne ontlasting. Helaas zit fruitsuiker echt in elk eetbaar product, maar extra in fruit en groente. Toen Fructose Intollerantie bij mij was vastgesteld, begon ik met een speciaal dieet. Dat hield in dat ik op een dag slechts 2x één portie van 50g fruit mocht eten. Ook waren er nog wat andere afspraken. Ik heb me niet echt lang aan dit dieet gehouden, want ik ben echt aan fruit verslaafd. Op een dag eet ik:

    3-5 appels
    1-2 bananen
    een dubbele portie ander fruit, ligt eraan wat ik in huis heb.
    250 g groente

    Ik heb ook nog een vraag. Kan een grote hoeveelheid fruit ongezond zijn??

    Reageer
  • Sil

    ria

    hallo ben een vrouw van 55 jaar
    ik eet per dag 3 keer fruit.
    plus 200 gram groete.
    ik ben nooit verkouden,
    en ik blijf goed op gewicht,
    ik raad dat iedereen aan,




    Reageer
  • Sil

    c.meijer

    helemaal mee eens,ik organiseer fruit en groente sapvast programas daar knap je erg van op.heel gezond om eens per jaar te doen.

    Reageer
  • Sil

    P.v.d.Ploeg

    Veel groente en fruit eten en olijf olie
    groffolkoren brood eet ik dan wel gezond

    Reageer
  • Sil

    J.m jakobs

    ik heb sinds 2 jaar vaak last, branderig gevoel en pijn, van de urinewegen. Er is niet sprake van ontstekingen, de urinewegen zijn schoon, geen nierstenen, toch komt de klacht regelmatig terug. Ik heb bij toeval ontdekt dat bepaalde soorten fruit in hogere concentratie de pijn kunnen veroorzaken. Met name rood fruit, en kiwi. Is dit bij u bekend en zitten er specifieke stoffen in dat fruit die negatief op de urine wegen werken.

    Reageer
  • Sil

    ruud heirman

    Wat te doen als nu uit onderzoek is gebleken dat de voedingswaarde en kwaliteit van ons groente en fruit drastisch is verminderd?

    Reageer
  • Sil

    Herbert Passenier

    Tja, volgens mij is het geloof in de heilzame werking van groente en fruit nogal achterhaald. Veel volkswijsheid daarover kan de prullenbak in, Joris Driepinter achterna. Ik wil verwijzen naar bijvoorbeeld de recente publicatie van M.Katan: 'Wat is nu gezond'.

    Reageer

Reageer ook

Je e-mailadres wordt niet getoond, alleen je nickname.

Los de volgende rekensom op (bijvoorbeeld: is de som 1 + 3, voer dan 4 in.)

61 + 9 =

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren