Met deze koelkasttips voorkom je voedselverspilling

In ons land van overvloed wordt nogal eens wat eten weggegooid. Jaarlijks ter waarde van twee miljard euro om precies te zijn. Zonde toch? Niet alleen voor je portemonnee maar ook voor de verloren energie. Met deze koelkasttips verspil je minder en bespaar je meer.

Koelkasttips

Heb je toch producten over of ga je een keer voor makkelijk door extra te koken voor een andere dag, gebruik dan deze koelkast tips.

  • Staat een bederfelijk product een uur buiten de koelkast dan komt dit overeen met één dag minder lang houdbaar.
  • Bewaar eten niet te lang. Hiermee voorkom je het verlies van vitamines en je gaat bederf tegen.
  • Onder in de koelkast is het kouder dan bovenin. Bewaar bederfelijke producten dus zo laag mogelijk. Zorg ervoor dat je producten goed laat afkoelen voordat je ze in de koeling of vriezer zet.
  • Ongeopende yoghurt kan tot een week na de 'ten minste houdbaar tot' -datum worden gegeten. Is het pak open eet het dan binnen drie dagen op.
  • Bewaar nooit voedsel of soep in een open blik. De bliksmaak kan in het voedsel trekken. Bewaar restjes in een bakje maar niet langer dan 2 dagen.
  • Melk blijft normaliter tot drie dagen na de 'ten minste houdbaar tot'-datum goed.
  • Drink sinaasappelsap na openen binnen een week op. Hoe langer het open staat, hoe meer smaak en vitamine C er verdwijnt.
  • Verwerk rauwe kip binnen 2 dagen na aankoop of vries meteen in. Bewaar de kip in de originele verpakking. Kijk uit voor kruisbesmetting en zorg ervoor dat rauwe kip sappen niet op andere producten terechtkomen. Bewaar rauw vlees het liefst onder in de koelkast.
  • Eieren blijven 5 tot 6 weken goed en kunnen het best in de koelkast worden bewaard.
  • Ingevroren groente moet je binnen een jaar na aankoop opeten. Is de zak geopend, maak hem dan goed dicht en doe er nog een zak om.
  • Nachtschades zoals tomaten, aubergine, paprika en aardappelen kun je beter buiten de koelkast bewaren op een koele en droge plek. Hierdoor blijven ze langer houdbaar en langer op smaak. Dit geldt ook voor wintergroenten (knollen, kolen, et cetera). Gesneden groente en bladgroenten bewaar je wel in de koelkast.
  • Bewaar restanten in goed afsluitbare bakjes, diepvrieszakken of trek ze vacuüm voordat je ze invriest. 

Tips tegen verspilling

  • Lekker hoor uit eten maar is het teveel, vraag dan of je de leftovers mee mag nemen.
  • Heb je trek en een lege maag. Doe dan vooral geen boodschappen. Je koopt dan vaak te veel.
  • Kijk goed naar de houdbaarheidsdatum van de artikelen die je aanschaft. Weet je zeker dat je het product snel opeet pak dan ook eens een artikel dat niet zo lang meer houdbaar is. Wel zo prettig voor het milieu en de winkelier die minder weg hoeft te gooien.
  • Koop efficiënter in door iedere week een planning te maken van wat je wil eten.
  • Je gaat helemaal los en maakt een nieuw recept. Vaak ben je genoodzaakt om te veel in te kopen. Bedenk vooraf alvast hoe je de rest van de producten gaat gebruiken.
  • Koop niet te veel tegelijk van bederfelijke producten.
  • Weeg de porties vooraf per persoon af als je gaat koken.
  • Schep niet te veel op. Je ogen zijn vaak groter dan je maag.
  • Zorg ervoor dat restjes niet met speeksel in aanraking zijn gekomen. Door speeksel bederft een product sneller.
  • Is de houdbaarheidsdatum van producten die niet zo snel kunnen bederven gepasseerd, gooi dan het product niet direct weg. Gebruik je zintuigen om te bepalen of het product nog geschikt is voor consumptie.
  • Gebruik voor het opscheppen van jam, mosterd, mayonaise et cetera een aparte lepel. Hierdoor voorkom je kruisbesmetting wat vaak de oorzaak van schimmel is.
  • Vries bederfelijke voeding direct na aankoop in als je dit wat langer wil bewaren. Dit kan ook met kruiden!
  • Koop van noten en zaden en hiervan afgeleide plantaardige olie kleine hoeveelheden in. Deze producten oxideren snel en gaan redelijk snel in kwaliteit achteruit.

Heb je toch nog producten over probeer dan eens een nieuw recept uit. Van veel restanten kun je nog prima een (klein)voorgerecht maken, een lekkere bouillon van trekken of verwerken in salades en/of soep. Zo kun je met een beetje extra aandacht wel 150 euro per persoon per jaar besparen.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met natuurvoedingsadviseur en gewichtsconsulent Andre Raven van VoedJeBeter.

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren