Hoe zorg jij voor een regelmatige stoelgang?

Voor een regelmatige stoelgang zijn voedingsvezels belangrijk. Deze vezels stimuleren de werking van je darm. Daarbij houden ze vocht vast, waardoor je ontlasting smeuïg wordt. 

Voldoende vezels binnenkrijgen is lastig en daarom nemen sommige mensen ook yoghurtdrankjes met probiotica. Probiotica zijn nuttige bacteriën die een gunstig effect zouden hebben op je darmflora.

Hoe zorg jij voor een regelmatige stoelgang? Neem jij dit soort drankjes? En hoe zorg jij dat je voldoende vezels binnenkrijgt?

Reageren

Reacties

  • Sil

    tijs

    Zo veel als mogelijk dagelijks op hetzelfde tijdstip ontlasten. Je lichaam went er aan. Belangrijk bij het hardlopen.

    Reageer
  • Sil

    Vezeltje

    Hoi Tinette, ik neem meestal 1 maatschepje psylliumvezels per dag in een groot glas water. Dit neem ik 's avonds in voor het slapen. Ik heb veel rustigere darmen tegenwoordig. Ik hoef bijna nooit meer op onregelmatige en onverwachte momenten naar de wc. Best fijn als je bijvoorbeeld een boswandeling gaat maken of een dagje erop uittrekt. Het is een wondermiddel.

    Reageer
  • Sil

    Tinette

    Hoeveel psylliumvezels neem je op een dag?

    Reageer
  • Sil

    Vezeltje

    Psyllium vezels zorgen bij mij voor een veel regelmatigere stoelgang (gemiddeld twee keer per dag) met stevige en dikke ontlasting dat makkelijk eruit komt. Dikte is drie tot vijf cm.

    Reageer
  • Sil

    Eetje

    Veel fruit en groenten, bonen, bladgroenten enzovoorts en als dat nog onvoldoende helpt: psylliumvezels, verkrijgbaar in zakjes (apotheek) of los in pot bij drogist of natuurwinkel. Goed gebruiksaanwijzing volgen
    en dus voldoende drinken. Dit is onschadelijk (natuurmiddel) al die andere middeltjes meestal niet.

    Reageer
  • Sil

    Jelly

    Zwarte olijven in olijfolie en iedere dag een peer. Als dat niet helpt heb ik macrogol, een zakje per dag. Van andere laxeermiddelen word ik vaak misselijk of voel ik mij opgejaagd. Ik ben benieuwd of anderen daar ook last van hebben.

    Reageer
  • Sil

    Kobus

    Mij helpt Keltisch zeezout erg goed om verstoppingen te voorkomen, tweemaal daags een theelepel Sole. Ben in feite af van medicijngebruik.

    Reageer
  • Sil

    Arno

    Ik eet elke avond een bakje studentenhaver. Puur of door de yoghurt. Het helpt mij prima. Voorheen had ik altijd last van verstoppingen.

    Reageer
  • Sil

    Sherida

    Ik eet iedere morgen op nuchtere maag een stuk fruit. Het liefst een banaan.

    Reageer
  • Sil

    Cobie

    Na een 1/3 darmonderzoek, want verder kwamen ze niet, is gebleken dat ik kreukels in mijn dikke darm heb. Ook is er een poliep verwijderd. Mijn vraag wat gaan ze doen met die kreukels?

    Reageer

Reageer ook

Je e-mailadres wordt niet getoond, alleen je nickname.

Los de volgende rekensom op (bijvoorbeeld: is de som 1 + 3, voer dan 4 in.)

54 + 6 =

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren