Website van het Jaar

Fabels en feiten over je stoelgang

Winden laten is een teken van een slechte stoelgang en grof volkorenbrood is beter voor je stoelgang dan fijn volkorenbrood. Tenminste, dat is de stellige overtuiging van sommige mensen. Maar klopt dit wel? Hieronder zetten we de drie belangrijkste fabels en feiten over je stoelgang op een rijtje.

Fabel of feit: Grof volkorenbrood is beter voor je stoelgang dan fijn volkorenbrood.

Niks van waar! Bij fijn en grof volkorenbrood worden gehele graankorrels gebruikt. Bij fijn volkoren is deze korrel alleen verder vermalen dan bij grof volkoren. In grof volkorenbrood kun je daarom ook nog hele graankorrels zien zitten. Grover brood betekent wel dat je beter moet kauwen om het brood te kunnen doorslikken. Je zal daardoor rustiger eten en dat is gunstig voor je spijsvertering. Daarentegen moet je ook harder kauwen om alle broodnodige voedingsstoffen te benutten.

Fabel of feit: Winden laten is een teken van een slechte stoelgang.

Weer een fabeltje! Winden laten hoort juist bij een normale spijsvertering. Als je eet, ademhaalt, drinkt en praat, hap je tegelijkertijd ook lucht. Dit lucht hoopt zich in je darmen op en moet op een gegeven moment je lichaam verlaten. Hetzelfde geldt voor de gassen die vrijkomen tijdens het verteren van voedsel. Misschien niet zo fris, maar windjes kun je beter de vrije loop laten. Het ophouden van scheetjes werkt juist averechts: het kan leiden tot buikkrampen en een opgeblazen gevoel.

Fabel of feit: Pruimen zorgen voor een goede stoelgang.

Dit klopt! Pruimen bevatten veel vezels en stimuleren daarom de darmbeweging. Daarbij bevat het ook stofje fenylsateïne en dit heeft een laxerend effect. Houd je niet van pruimen? Dan kun je ook ander fruit nemen, bijvoorbeeld een handje bramen of een banaan. In tegenstelling tot wat veel mensen denken werkt een banaan niet verstoppend, maar is het juist goed voor de stoelgang doordat het zo vezelrijk is. Lees meer over vezelrijke voeding

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren