Weinig slaap slecht voor gezondheid

Weinig slaap is slecht voor de gezondheid

Tegenwoordig slapen we steeds minder. Uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam over slaapgedrag blijkt dat Nederlanders gemiddeld zeven uur per nacht slapen en dat een derde de kritische ondergrens van zes uur per nacht niet haalt. Bijna tien procent van de Nederlanders lijdt aan chronische slapeloosheid. Dat wil zeggen dat ze minimaal drie dagen per week moeite hebben in slaap te vallen, doorslaapproblemen hebben, te vroeg of te laat wakker worden én hier gedurende de dag ook last van hebben.

Effect van slaaptekort

Wat merken we van slaaptekort? Mensen die vermoeid zijn, zijn emotioneler en zijn sneller geïrriteerd. Slaaptekort beïnvloedt namelijk het hersendeel dat ervoor zorgt dat we rationeel kunnen blijven denken. Slaaptekort verstoort niet alleen de biologische klok, maar ook de stofwisseling en de hormoonproductie. Een paar slechte nachten laten hun sporen na. Ook een burn-out en slaapgebrek zijn direct aan elkaar gelieerd.

Waakstand

Kun je eigenlijk een typisch ochtend- of avondmens zijn? Genetisch gezien zijn er meer avond- dan ochtendmensen. Slechts 3 tot 5 procent van de bevolking in westerse landen is een typisch ochtendmens, en ongeveer 10 procent een avondmens. De rest gaat gewoon rond 23.00 uur naar bed en slaapt gemiddeld zeven uur.

Werk en slaap

Werk en slaap beïnvloeden elkaar. Bijna een derde van de Nederlanders met een betaalde baan ligt regelmatig wakker van het werk, zo blijkt uit een enquête van de Nederlandse vereniging voor Slaap- en Waak Onderzoek. Dit kan komen doordat het druk is of dat de verwachtingen te hoog liggen. Dit kan lijden tot stress en slapeloosheid. Eén op de vijf vindt zichzelf door slaapgebrek niet altijd even scherp en doezelt op kantoor af en toe weg.

Slaaptips

Het is wel duidelijk dat je elke nacht voldoende slaap moet krijgen. Het gebruik van smartphones, computers of televisies bevorderd de slaap echter niet. Onze biologische klok raakt in de war door het heldere licht van deze apparaten. Wij geven je wat tips om het voldoende slapen te stimuleren:

  • Zorg dat het donker is als je gaat slapen
  • Zet je telefoon uit, zodat je niet wordt gestoord.
  • Neem bijvoorbeeld een warme douche, dan gaan de bloedvaten van de huid open en koel je sneller af. Hierdoor kom je makkelijker in slaap.
  • Een juist matras en kussen die zorgen voor een goede ondersteuning, bevorderen de kwaliteit van slapen. Beoordeel verschillende matrassen door ze goed te testen op comfort.
Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren