Website van het Jaar

Snurken voorkomen

Met een aantal aanpassingen in de levensstijl kun je (licht tot matig) snurken voorkomen of verminderen. Zo is je slaaphouding bijvoorbeeld van invloed op het wel of niet snurken. Hieronder hebben we enkele tips voor je geselecteerd.

Snurken voorkomen- lees hoe je dit doet!

Wat helpt tegen snurken?

De volgende stelregels kunnen helpen tegen snurken:

  • Stoppen met roken.
  • Geen alcohol meer vanaf twee uur voor het naar bed gaan.
  • Vermijd overgewicht en zorg voor een gezond gewicht.
  • Behandel neusverstoppingsproblemen voor het slapen gaan. Wanneer je door de mond ademt heb je namelijk meer kans op snurken.
  • Vermijd slapen op de rug. Slaap liever op je zij of op je buik. Dan zul je minder snurken.
  • Gebruik bij voorkeur geen slaap- of kalmeringsmiddelen voor het slapengaan.
  • Zet een luchtbevochtiger in de slaapkamer. Droge lucht kan namelijk ervoor zorgen dat iemand die snurkt (vanwege een allergie of verstopte neus) nóg meer lawaai maakt. Een luchtbevochtiger voorkomt een droge keel en zorgt dat je gemakkelijker ademhaalt. 

Snurken echt schaamteonderwerp voor vrouwen!

Hoewel het merendeel (60%) van de snurkers man is, zijn het vooral de vrouwen die zich enorm schamen voor dit probleem. Hoe ouder vrouwen worden, hoe vaker ze gaan snurken met een piek rond de middelbare leeftijd. Vrouwen schamen zich er vooral voor omdat snurken nou niet echt gezien wordt als aantrekkelijk of charmant. Ook vinden veel vrouwen het niet passen bij een vrouw, het is volgens hen meer mannen gedrag.

Bij vrouwen lijkt de hormoonhuishouding van invloed op het snurkgedrag. Dus in perioden van zwangerschap, overgang of menstruatie neemt de kans op een snurkende nacht toe. Dan zijn bovenstaande tips extra van toepassing. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je tijdens die perioden vaker op je zij slaapt.

Pagina laatst aangepast opĀ 10-12-2015

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren