Wat mag je niet eten tijdens je zwangerschap?

Sommige producten kun je tijdens je zwangerschap beter laten staan, omdat ze schadelijk kunnen zijn voor je ongeboren kindje. 

Wat mag je niet eten tijdens de zwangerschap?

Hieronder een overzicht van wat je niet mag eten tijdens de zwangerschap of wat je moet proberen te minderen. 

  • Wat mag je niet eten tijdens je zwangerschap?Stop al voordat je zwanger bent met roken en het gebruik van alcohol of drugs. Dit geldt ook voor de man.
  • Eet tijdens je zwangerschap geen rauw vlees. Zoals rosbief, filet americain, tartaar of chorizo. Rauw vlees kan namelijk de parasiet Toxoplasma gondii bevatten. Deze parasiet kan een spontane abortus veroorzaken, maar ook afwijkingen aan de ogen en het zenuwstelsel van je ongeboren kind. Als je vlees goed verhit of als het diepgevroren is geweest (-20 graden), kan de parasiet geen kwaad meer.
  • Eet geen rauwe vis of schelpdieren. Zoals voorverpakte gerookte zalm uit de koeling. Rauwe schaal- en schelpdieren en vis kunnen de listeria-bacterie bevatten. Deze bacterie kan schadelijk zijn voor je baby en zelfs een miskraam veroorzaken.
  • Eet geen rauwmelkse kazen en drink geen rauwe melk. De listeria-bacterie kan ook in rauwe melk of rauwmelkse kazen (als brie en camembert) zitten. Drink dus geen melk rechtstreeks van de koe en eet geen kaas waarbij ‘au lait cru’ op het etiket staat. Melk uit de supermarkt en kaas waar deze vermelding niet op staat is veilig.
  • Eet geen rauw ei. Dit is verwerkt in sommige soorten gebak en toetjes, zoals zelfgemaakte bavaroise. In rauw ei kan de Salmonellabacterie zitten, waar zwangere vrouwen extra vatbaar voor zijn. Salmonella is in principe niet gevaarlijk voor je ongeboren kind, maar je kunt er zelf wel flink ziek van worden.
  • Eet geen roofvissen. Zoals zwaardvis, tonijn en haai, en wilde paling en wolhandkrab uit Nederlands water. In roofvissen kan veel kwik zitten. Ongeboren baby’s zijn gevoelig voor de effecten van kwik. Tonijn uit blik is een uitzondering op de regel. Je kunt gerust tonijn uit blik eten.
  • Vermijd te veel vitamine A. Te veel vitamine A kan schade aan je ongeboren kindje veroorzaken. Zorg ervoor dat je niet meer dan 3000 microgram per dag binnenkrijgt. In lever (bijvoorbeeld in paté of smeerworst) zit erg veel vitamine A, dus dit kun je tijdens je zwangerschap beter laten staan. 
  • Neem geen kruidenpreparaten. Zoals efedra, aloë, sassafras, dong quai, kava kava, absint-alsem, venkel, anijs, komkommerkruid, hoefblad, smeerwortel en boerenwormkruid. Wees zuinig met het gebruik van keukenkruiden, zoals venkel, salie, dragon, anijs, basilicum, pesto en kaneel. Het is bijna onmogelijk om zoveel binnen te krijgen dat het schadelijk is voor je baby, maar het is toch verstandig om deze kruiden met mate te eten. 
  • Pas op met zout. In een gezonde voeding wordt niemand aangeraden veel zout te gebruiken. Dat is slecht voor de bloeddruk. Tijdens de zwangerschap stijgt de bloeddruk meestal een beetje. Een sterk verhoogde bloeddruk kan in de laatste maanden van de zwangerschap problemen geven. In dat geval schrijft de verloskundige een zoutbeperkt dieet voor.

Drink voldoende

Het is belangrijk om voldoende te drinken tijdens je zwangerschap, ook wanneer je vocht vasthoudt. Hierdoor worden afvalstoffen sneller afgevoerd. Wees wel voorzichtig met cafeïne-houdende dranken, zoals koffie en thee. Drink maximaal één kop koffie per dag. Van koffie kun je namelijk een hoge bloeddruk door krijgen. Hetzelfde geldt voor drop.

Voedselhygiëne

Let bovenal tijdens de bereiding van je eten extra goed op de hygiëne. Gebruik niet dezelfde snijplank of messen voor rauw vlees als voor rauwkost en spoel groenten en fruit goed af voor je ze eet.

Pagina laatst aangepast op 10-12-2015

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Deze informatie is gecontroleerd door:

Deze tekst is goedgekeurd door L. Heesterman, arts

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren