Hoe eet je gezond vóór en tijdens je zwangerschap?

Eten voor twee is echt niet nodig, maar gezond eten is tijdens je zwangerschap erg belangrijk. Al vanaf het moment dat je zwanger probeert te worden, begin je met een gezonde en gevarieerde voeding. Je vruchtbaarheid is beter wanneer je gezond eet. En de ontwikkeling van je kindje begint al bij de bevruchting, wanneer je zelf nog niet weet dat je zwanger bent. 

Waar moet je aan denken als je zwanger wilt worden:

  • Foliumzuur. Begin met het slikken van foliumzuur. Slik dagelijks  500 microgram foliumzuur vanaf vier weken voordat je gaat proberen zwanger te worden. Blijf ook gedurende de eerste acht weken van je zwangerschap foliumzuur slikken. Voldoende foliumzuur verkleint de kans op een open ruggetje bij je baby.
  • Vermijd roken en alcohol. Je stopt met het drinken van alcohol en je steekt ook geen sigaret meer op. En ook je man kan beter niet roken of drinken, dit schaadt namelijk zijn vruchtbaarheid. Roken en alcoholgebruik door de moeder is niet alleen nadelig voor de vruchtbaarheid, maar ook schadelijk voor het ongeboren kind.
  • Let op je gewicht. Een gezond gewicht is belangrijk als je zwanger wilt worden. Als je te zwaar of te licht bent, kun je minder vruchtbaar zijn. Dit geldt zowel voor vrouwen als voor mannen.

Gezonde voeding zwangerWelke voedingsstoffen zijn belangrijk?

De schijf van vijf helpt je bij het kiezen voor gezonde voeding tijdens je zwangerschap. Door gevarieerd te eten zorg je ervoor dat je voldoende verschillende voedingstoffen binnenkrijgt. Van sommige voedingsstoffen moet je tijdens je zwangerschap net wat meer binnenkrijgen dan normaal. Zo moet je er bijvoorbeeld voor zorgen dat je voldoende ijzer binnenkrijgt, om bloedarmoede te voorkomen. Kies bijvoorbeeld voor volkorenbrood en/of eet voldoende vlees. Neem ook  voldoende producten die rijk zijn aan vitamine C, zoals groenten en fruit. Vitamine C zorgt ervoor dat je ijzer beter kunt opnemen. De vetzuren uit vis zijn goed voor de ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen van je ongeboren kindje. Daarom wordt geadviseerd twee keer per week vette vis te eten. Om de botten van je kindje en jezelf gezond te houden, is het ook verstandig om tijdens je zwangerschap dagelijks 10 microgram vitamine D te slikken.

Lukt het niet meteen om zwanger te worden? Blijf dan gewoon foliumzuur slikken. Het kan geen kwaad om het voor langere tijd te gebruiken.

Pagina laatst aangepast op 10-12-2015

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Deze informatie is gecontroleerd door:

Deze tekst is goedgekeurd door L. Heesterman, arts

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren