Wat zijn nicotinevervangers?

Er zijn verschillende nicotinehoudende geneesmiddelen:

  • Kauwgom
  • Pleisters
  • Neussprays
  • E-sigaret
  • Zuigtabletten

Wat zijn nicotinevervangers?

Door deze te gaan gebruiken meteen nadat je je laatste sigaret hebt gedoofd, krijg je niet het plotselinge 'cold turkey-effect': je lichaam komt niet ineens helemaal zonder nicotine te zitten. Zo kun je in een aantal weken geleidelijk afbouwen. Nicotinevervangers worden meestal aangeraden bij mensen die tien of meer sigaretten per dag rookten. Let op: ben je zwanger of heb je last van ernstige hart- of vaatziekten, overleg dan met je huisarts wat voor jou het beste hulpmiddel is.

Hieronder bespreken we de verschillende nicotinevervangers.

Nicotinekauwgom

Kauwgom kun je in principe steeds nemen als de drang om te roken te sterk wordt. Kauw kauwgom langzaam, zodat de nicotine niet allemaal ineens vrijkomt (dat kan maagpijn geven). Het is de bedoeling dat je steeds een minder aantal stukjes kauwgom per dag neemt en uiteindelijk ook dagen kunt overslaan.

Nicotinepleisters

Nicotinepleisters geven continu een kleine dosis nicotine af. Je plakt ze op een droog en onbehaard deel van je huid, waarna de nicotine door de huid heen gaat en in de bloedbaan terecht komt. Er bestaan pleisters in verschillende doseringen, zodat je kunt starten met een dosis gelijk aan het dagelijks aantal sigaretten. Bouw deze dosis dan geleidelijk af.

Nicotine spray

Mondsprays werken op dezelfde manier als kauwgom: ze geven een dosis nicotine vrij op het gewenste moment.

Stoppen met roken: pillen en zuigtabletten

Een ander hulpmiddel dat je kunt gebruiken om te stoppen met roken, zijn nicotine zuigtabletten. Door op deze zuigtabletten te zuigen, komt er telkens een beetje nicotine vrij.

De nicotine zuigtabletten kunnen helpen bij het verminderen van afkickverschijnselen en het onderdrukken van het verlangen naar een sigaret. Je kunt de dosering van nicotine langzaam afbouwen, gebaseerd op het aantal sigaretten dat je rookte per dag.

Er zijn ook antirookpillen die kunnen helpen om de ontwenningsverschijnselen en de behoefte om te roken te verminderen. Deze werken anders dan nicotinevervangers en zijn alleen op recept verkrijgbaar.

E-sigaret

Een nieuw en populair middel om te stoppen met roken is de elektronische sigaret (e-sigaret). Er zijn aanwijzingen dat de e-sigaret helpt bij het stoppen/verminderen van roken, maar de schadelijke effecten ervan zijn nog niet geheel duidelijk. Waarschijnlijk is de e-sigaret wel minder schadelijk dan een gewone sigaret, maar deze methode is niet geregistreerd als officieel hulpmiddel bij stoppen met roken.

Is een e-sigaret zonder nicotine schadelijk?

E-sigaretten lijken minder schadelijk te zijn dan gewone sigaretten. Toch is het goed om je ervan bewust te zijn dat een e-sigaret niet geheel onschadelijk is. Ook niet als je een vloeistof zonder nicotine gebruikt. Tijdens het inhaleren van een e-sigaret komen er namelijk dampen in je lichaam terecht die er van nature niet thuishoren. E-sigaretten kunnen dus een hulpmiddel zijn bij het stoppen met roken, maar ook deze vorm van roken is niet geheel onschadelijk voor je gezondheid.

Hoeveel nicotine zit er in een (e-)sigaret?

Een gemiddelde onverlichte sigaret bevat tussen de 7,5 en 13,4 milligram nicotine.

Moet je deze hoeveelheid dan ook aanhouden voor hetzelfde effect wanneer je overstapt op een e-sigaret? Nee, deze hoeveelheid vertaalt zich niet een op een. Niet alleen de manier van innemen verschilt, maar ook zul je niet altijd dezelfde kick ervaren.

De verkoper kan je hierbij overigens wel helpen door middel van enkele vragen:

  • Wil je stoppen met roken of bouw je liever eerst af?
  • Hoe belangrijk is de smaak? Nicotine kan namelijk de smaak veranderen.
  • Heb je een goede weerstand? Nicotine kan keelprikkeling geven tijdens het inhaleren.
  • Hoe groot is je nicotinebehoefte? Rookte je voorheen lichte of zware sigaretten?

E-sigaretten bestaan dus in allerlei smaakjes en sterktes. Ga daarom altijd even langs bij een verkooppunt voor persoonlijk advies.

Pagina laatst aangepast opĀ 15-03-2021

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Dit dossier is tot stand gekomen in samenwerking met onze partner.

.
Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren