Tips om te stoppen met roken

Wil je graag stoppen met roken maar weet je niet zo goed wat de beste aanpak is? Stoppen met roken is niet eenvoudig. Gelukkig zijn er tegenwoordig genoeg hulpmiddelen om je te helpen met stoppen met roken.  Denk aan nicotinepleisters, een cursus of steun van mensen om je heen. 


Daarnaast hebben we hier nog een aantal handige tips die het stoppen misschien minder moeilijk maken:

Zoek hulp bij het stoppen

Slechts drie procent van de rokers slaagt erin om zonder hulp definitief te stoppen met roken. Onderzoek heeft aangetoond dat de kans van slagen stijgt als je ook gebruik maakt van persoonlijke ondersteuning.

Deel je goede voornemen

Houd je goede voornemen niet voor jezelf, maar vertel het aan anderen. Zij kunnen je dan steunen en zijn ook je stok achter de deur: als je niet doorzet moet je dat immers ook weer opbiechten.

Zoek motivatie om écht te willen stoppen en schrijf deze op

Doe pas een stoppoging als je ook echt gemotiveerd bent om écht te stoppen. Denk niet: ik rook nu al zo lang, de schade is nu toch al aangericht. Het is namelijk nooit te laat om te stoppen met roken. Ook op korte termijn zal je positieve lichamelijke effecten merken zoals een dalende bloeddruk en makkelijker ademhalen. Schrijf dit soort motivaties op zodat je op moeilijke momenten deze lijst erbij kan pakken om jezelf nieuwe motivatie te geven.

Beloon jezelf van het bespaarde geld

Leg het geld dat je normaal uitgeeft aan sigaretten opzij en bedenk alvast wat je met al dat uitgespaarde geld gaat doen. Een mooie beloning om naar uit te kijken!

Prik een datum

'Binnenkort ga ik stoppen'. Nee, niet vaag blijven: prik een datum! Kies bijvoorbeeld een datum die voor jou bijzonder is. En neem bij voorkeur een vrije dag, zodat je iets leuks kunt gaan doen.

Maak een afspraak bij de tandarts voor een schoon en fris gebit

Als je niet meer rookt krijg je ook geen rookaanslag meer op je gebit. Maak zodra je stopt een afspraak met de tandarts voor ongeveer een maand na het stoppen om de aanslag te laten verwijderen. Zo wordt je inzet beloond met een mooi fris gebit!

Doorbreek de cirkel

Vaak is het roken van een sigaret gekoppeld aan bepaalde momenten, zoals koffiedrinken of een glaasje wijn. Het zorgt er ook voor dat je alleen al door het drinken van koffie of alcohol zin krijgt in een sigaret. Probeer hier dus ook wat minder van te nemen, dat doorbreekt de cirkel.

Bouw gebruik nicotinepleisters geleidelijk af

Nicotine uit een pleister is beter dan een sigaret. Als je een sigaret rookt krijg je in één keer een dosis nicotine binnen. Een nicotinepleister geeft daarentegen een geleidelijke, constante dosis af. Pleisters zijn verkrijgbaar in een 24 uurs- en een 16 uursvorm. Deze laatste variant hoeft alleen overdag gedragen te worden. Je rookt immers ook niet als je slaapt.

Pagina laatst aangepast op 15-07-2019

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren