Een half uur per dag bewegen

Of je nu wat gewicht wil verliezen, op een gezond gewicht wil blijven, of aan lichamelijke klachten wil werken: beweging is altijd goed voor je! Sport en beweging zijn een opkikker voor je bloedsomloop. Wanneer je regelmatig beweegt, krijgt je lichaam meer zuurstof binnen dan wanneer je de hele dag zit. Een stuk wandelen, fietsen of in de woonkamer dansen: je zet je spieren aan het werk. Je spieren hebben meer zuurstof nodig, waardoor je hart extra hard pompt en je bloed goed doorstroomt naar de spieren die het nodig hebben. Op deze manier zet je je hele lichaam aan het werk. Hierdoor blijven ook je bloedvaten en je hart in conditie. Door regelmatig te bewegen word je fitter en krijg je meer energie.

Beweegrichtlijnen

Er zijn veel verschillende richtlijnen om te bepalen of je voldoende beweegt. Wij zetten ze hieronder voor je op een rij:

  • Probeer dagelijks te bewegen
  • Ga voor minstens 150 minuten licht intensieve beweging per week. Denk hierbij aan wandelen of fietsen. Wil je er liever een schepje bovenop doen? Meer bewegen geeft extra gezondheidsvoordelen. Pas wel op dat je niet te snel opbouwt, dan kun je namelijk last krijgen van blessures.
  • Zorg dat je minstens twee keer per week bot- en spierversterkende oefeningen uitvoert. Dit hoeft geen uur te duren, twintig tot dertig minuten is voldoende. Voor ouderen is het aan te raden om deze oefeningen te combineren met balansoefeningen.
  • De meest belangrijke richtlijn: zorg dat je niet te veel stilzit. Zit je lang achter je computer? Probeer een verhoging te maken, zodat je staand kan werken. Of loop ieder kwartier een rondje om je bureau(stoel).

Wat je ook aan beweging doet, volgens de richtlijnen is meer altijd beter. Daag jezelf daarom uit en bouw (rustig) je conditie en kracht op. Ook korte, zeer intensieve beweging helpt. Ga bijvoorbeeld 3 of 4 keer per week, 5 minuten heel hard rennen, fietsen of een andere manier van cardio doen. Dit draagt bij aan een gezonde cardiovasculaire conditie.

Loop alleen niet te hard van stapel en zorg voor een goede warming-up en cooling-down. Lees hier hoe je een goede warming-up doet en hoe je zorg voor een goede cooling-down.

Als je klachten krijgt, pijn op de borst of duizeligheid, ga dan naar je huisarts.

Dansen en schoonmaken

Of je nu wandelt, danst of schoonmaakt maakt niet zo veel uit. Het gaat erom dat je je redelijk inspant, je er behoorlijk voor moet ademhalen en je hart er sneller van gaat kloppen. Bij de één gebeurt dat eerder dan bij de ander. Beweging is ook een goede manier om af te slanken. Je kunt ervoor kiezen om cardio-sporten zoals wandelen, zwemmen of fietsen te combineren met bot- en spierversterkende oefeningen. Hiervoor hoef je niet in het krachthonk in de sportschool te staan, (online) pilateslessen of oefeningen met je eigen lichaamsgewicht zijn ook voldoende.

Balansoefeningen

Wil jij werken aan een betere balans? Dat kun je zo groot maken als je zelf wil. Je kunt dagelijks of een aantal keren per week een yoga les volgen, maar je kunt ook ‘s morgens je tanden poetsen op één been.

Pagina laatst aangepast opĀ 19-01-2021

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

.
Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren