Website van het Jaar

Een half uur per dag bewegen

Of je aan de lijn doet of niet, of je gezond bent of dat je iets mankeert: beweging is altijd goed voor je! Sport en beweging zijn een opkikker voor je bloedsomloop. Als je je regelmatig beweegt, krijgt je lichaam meer zuurstof binnen dan wanneer je de hele dag zit. Een half uur inspanning per dag is voldoende. Je zet daarmee je spieren aan het werk. Daar hebben ze zuurstof voor nodig, die je om die reden extra inademt. Je hart gaat extra pompen zodat je bloed goed doorstroomt. Dat bloed transporteert de zuurstof naar de spieren waar het nodig is. Op deze manier zet je je hele lichaam aan het werk. Hierdoor blijven ook je bloedvaten en je hart in conditie. Door regelmatig te bewegen word je fitter en krijg je meer energie.

Een half uur is voldoende

Loop niet te hard van stapel: elke dag een half uur blijkt effectiever te zijn dan een ambitieus sportprogramma. Rustig aan bewegen is ook beter vol te houden op de lange termijn. Probeer wel dagelijks te bewegen. Dat is beter voor je lichaam dan alleen op zaterdag twee uur sporten (hoewel dat natuurlijk ook heel gezond is). Zware inspanningen zijn niet nodig. Dat mag wel, maar denk daarbij aan een goede warming-up en cooling-down. Lees hier hoe je een goede warming-up doet en hoe je zorg voor een goede cooling-down
Overdrijf niet, je hoeft jezelf niet uit te putten. Bouw je conditie langzaam op, begin bijvoorbeeld met een paar minuten beweging per dag. Als je een keer overslaat, ga dan niet een dag later proberen twee keer zoveel te sporten. Als je klachten krijgt, pijn op de borst of duizeligheid, ga dan naar je huisarts.

Dansen en schoonmaken

Of je dagelijks een half uur wandelt, danst of schoonmaakt maakt niet zo veel uit. Het gaat erom dat je je redelijk inspant, je er behoorlijk voor moet ademhalen en je hart er sneller van gaat kloppen. Bij de één gebeurt dat eerder dan bij de ander. Beweging is ook een goede manier om af te slanken. Maar, daarvoor geldt dat minder zware sporten aangeraden worden: wandelen, zwemmen, aquajoggen, fitness, fietsen en gymnastiek. Daarbij wordt vooral zuurstof verbruikt en dat stimuleert de afbraak van vetweefsel. Er is niets mis mee om te squashen of te sprinten, maar dan verbruikt je lichaam vooral kortetermijnbrandstof. Deze sporten zijn ook gezond voor je doorbloeding maar ze helpen minder goed om af te vallen. Overigens maakt het niet uit of je dertig minuten achter elkaar beweegt, of drie keer tien minuten.

Pagina laatst aangepast opĀ 25-03-2019

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren