Website van het Jaar

Tips om sporten vol te houden

Klinkt dit bekend? De feestdagen zijn voorbij en je neemt je voor om elke avond een half uur te gaan joggen. Of je hebt een strandvakantie geboekt en je schrijft je in bij een sportschool voor een ambitieus sportprogramma. Drie weken later zit je ontmoedigd 's avonds op de bank met een zak chips. Een langzaam-aan-programma is veel beter. Dat hou je beter vol en is beter voor je gezondheid dan wanneer je je lichaam dagelijks uitput. Kies een sport die je leuk vindt en die bij je past. Hieronder nog enkele andere tips. 

Tips om te zorgen dat bewegen leuk wordt en blijft:

  • Kies een vaste dag en tijd, zodat bewegen een gewoonte wordt.
  • Draag comfortabele kleding en schoenen.
  • Begin rustig en put jezelf niet helemaal uit: overdaad schaadt.
  • Drink voldoende drinken vóór, tijdens en na het oefenen.
  • Betrek je familie bij je goede voornemens zodat zij je kunnen stimuleren.
  • Met iemand anders samen sporten kan motiveren.
  • Maak er geen wedstrijd van als je met anderen samen sport.
  • Span je niet zoveel in dat je tijdens de oefeningen niet meer kunt praten met medesporters.
  • Ga niet 'dubbel' oefenen als je een dag overslaat.
  • Breng variatie aan in het soort beweging of oefeningen dat je doet.
  • Als je thuis gymnastiekoefeningen gaat doen, huur of koop dan een videoband met goede oefeningen.

Geen tijd om te sporten?

Een te ambitieuze start is een reden dat veel mensen hun sport voornemens niet volhouden. Een andere veelgehoorde klacht is ze geen tijd hebben om te sporten. Of geen geld hebben voor een sportschool. Maar dat mag geen excuus zijn: er zijn allerlei andere mogelijkheden om voldoende te bewegen. Denk eens aan het volgende:

  • Je kunt met de fiets naar je werk gaan (eventueel doe je dat één dag per week).
  • Neem sowieso af en toe de fiets als je ergens heen gaat.
  • Ga je met de tram of bus, stap dan een halte eerder uit en loop dan stevig door.
  • Maak in je middagpauze een wandeling met een collega.
  • Woon je in een flat, neem dan de trap.
  • Ook het huishouden of tuinieren kost energie (niet met een elektrische grasmaaier).

Pagina laatst aangepast opĀ 25-03-2019

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren