Gezondheidsplein is een informatieve website over gezondheid. De gezondheidsinformatie op deze website staat los van eventueel getoonde advertenties.

Tips om sporten vol te houden

4.4 uit 5 - 94 beoordelingen
Beoordeling icoon0 mensen vonden deze informatie nuttig

Klinkt dit bekend? De feestdagen zijn voorbij en je neemt je voor om elke avond een half uur te gaan joggen. Of je hebt een strandvakantie geboekt en je schrijft je in bij een sportschool voor een ambitieus sportprogramma. Drie weken later zit je ontmoedigd 's avonds op de bank met een zak chips. Een langzaam-aan-programma is veel beter. Dat hou je beter vol en is beter voor je gezondheid dan wanneer je je lichaam dagelijks uitput. Kies een sport die je leuk vindt en die bij je past. Hieronder nog enkele andere tips. 

Tips om te zorgen dat bewegen leuk wordt en blijft:

  • Kies een vaste dag en tijd, zodat bewegen een gewoonte wordt.
  • Draag comfortabele kleding en schoenen.
  • Begin rustig en put jezelf niet helemaal uit: overdaad schaadt.
  • Drink voldoende drinken vóór, tijdens en na het oefenen.
  • Betrek je familie bij je goede voornemens zodat zij je kunnen stimuleren.
  • Met iemand anders samen sporten kan motiveren.
  • Maak er geen wedstrijd van als je met anderen samen sport.
  • Span je niet zoveel in dat je tijdens de oefeningen niet meer kunt praten met medesporters.
  • Ga niet 'dubbel' oefenen als je een dag overslaat.
  • Breng variatie aan in het soort beweging of oefeningen dat je doet.
  • Als je thuis gymnastiekoefeningen gaat doen, huur of koop dan een videoband met goede oefeningen.
  • Kies een vaste dag en tijd, zodat bewegen een gewoonte wordt.
  • Draag comfortabele kleding en schoenen.
  • Begin rustig en put jezelf niet helemaal uit: overdaad schaadt.
  • Drink voldoende drinken vóór, tijdens en na het oefenen.
  • Betrek je familie bij je goede voornemens zodat zij je kunnen stimuleren.
  • Met iemand anders samen sporten kan motiveren.
  • Maak er geen wedstrijd van als je met anderen samen sport.
  • Span je niet zoveel in dat je tijdens de oefeningen niet meer kunt praten met medesporters.
  • Ga niet 'dubbel' oefenen als je een dag overslaat.
  • Breng variatie aan in het soort beweging of oefeningen dat je doet.
  • Als je thuis gymnastiekoefeningen gaat doen, huur of koop dan een videoband met goede oefeningen.

Geen tijd om te sporten?

Een te ambitieuze start is een reden dat veel mensen hun sport voornemens niet volhouden. Een andere veelgehoorde klacht is ze geen tijd hebben om te sporten. Of geen geld hebben voor een sportschool. Maar dat mag geen excuus zijn: er zijn allerlei andere mogelijkheden om voldoende te bewegen. Denk eens aan het volgende:

  • Je kunt met de fiets naar je werk gaan (eventueel doe je dat één dag per week).
  • Neem sowieso af en toe de fiets als je ergens heen gaat.
  • Ga je met de tram of bus, stap dan een halte eerder uit en loop dan stevig door.
  • Maak in je middagpauze een wandeling met een collega.
  • Woon je in een flat, neem dan de trap.
  • Ook het huishouden of tuinieren kost energie (niet met een elektrische grasmaaier).

Een te ambitieuze start is een reden dat veel mensen hun sport voornemens niet volhouden. Een andere veelgehoorde klacht is ze geen tijd hebben om te sporten. Of geen geld hebben voor een sportschool. Maar dat mag geen excuus zijn: er zijn allerlei andere mogelijkheden om voldoende te bewegen. Denk eens aan het volgende:

  • Je kunt met de fiets naar je werk gaan (eventueel doe je dat één dag per week).
  • Neem sowieso af en toe de fiets als je ergens heen gaat.
  • Ga je met de tram of bus, stap dan een halte eerder uit en loop dan stevig door.
  • Maak in je middagpauze een wandeling met een collega.
  • Woon je in een flat, neem dan de trap.
  • Ook het huishouden of tuinieren kost energie (niet met een elektrische grasmaaier).
- Advertentie -

Vond je deze informatie nuttig?

4.4 uit 5 - 94 beoordelingen

Heeft deze informatie jou geholpen?

Pagina laatst aangepast op 27-06-2016

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

- Advertentie -
- Advertentie -

Gezondheidsplein is partner van onder andere Dokterdokter en Ziekenhuis. Wij werken samen met verschillende medische patiëntverenigingen, beroepsverenigingen, stichtingen en medisch specialisten.

Twitter pagina van Gezondheidplein.nlYoutube pagina van Gezondheidplein.nlFacebook pagina van Gezondheidplein.nl