Wat kun je doen aan steken in je zij tijdens het sporten?

Vooral bij het hardlopen kun je last krijgen van steken in je zij. Wat de oorzaak precies is, is niet helemaal duidelijk, maar gelukkig zijn er wel tips om de steken te voorkomen.

steken in zij bij sporten

Enkele tips om steken in de zij te voorkomen

  • Ga bij voorkeur niet hardlopen of intensief sporten net nadat je hebt gegeten of veel hebt gedronken.
  • Bouw je training langzaam op.
  • Haal diep adem tijdens het sporten
  • Regelmatige buikspieroefeningen versterken je buikspieren, wat pijn in je zij helpt voorkomen.

Wat kun je doen als je steken krijgt?

Als je tijdens het sporten toch last krijgt, probeer dan vanuit je buik te ademen in plaats van je borst. Let ook op wanneer je uitademt. Veel mensen doen dat steeds als ze met de rechtervoet de grond raken. Probeer dan eens uit te ademen als je op je andere voet leunt. Je kunt ook als je veel pijn hebt, even pauze nemen. Een goede oefening is dan even zo ver mogelijk voorover buigen. Span je buikspieren aan en adem diep in en langzaam uit.

Pagina laatst aangepast op 25-03-2019

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren