Website van het Jaar

Waaruit bestaat een goede warming-up voor het sporten?

Voor een goede warming-up trek je minstens vijf tot zeven minuten uit. Daarbij is het belangrijk dat je een bewegingsvorm kiest die niet echt zwaar is, maar die wel alle spieren activeert. In een kalm tempo fietsen, touwtje springen of een stevige looppas, bijvoorbeeld. Door de fiets te nemen naar de sportschool warm je al lekker op. Je spieren vragen daardoor vanzelf meer bloed, waardoor je hartslag stijgt.

goede warming-up

Een echt goede warming-up gaat ook gepaard met rekoefeningen, waarbij de spieren die je even later (intensief) gaat gebruiken, betrokken zijn. Die spieren lopen namelijk de meeste kans op blessures. Het rekken van de spieren kun je het beste afwisselen met lichte, ontspannen bewegingen (fietsen, lopen). Daarbij moet je wel een aantal punten in de gaten houden:

  1. Zorg dat de betrokken spieren voldoende warm zijn.
  2. Rek in lichte mate (pijn is niet de bedoeling, dan ga je te ver)
  3. Houd de spier 15 seconden in gestrekte toestand
  4. Ga nooit verend te werk bij het rekken van spieren. Dit kan beschadigingen geven en werkt averrechts.

Overigens wordt het idee dat een warming-up noodzakelijk is voor het sporten niet meer overal gedragen. Sommige studies trekken het nut ervan in twijfel: de stretchoefeningen zouden niets helpen bij het voorkomen van spierpijn.

Pagina laatst aangepast opĀ 25-03-2019

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren