Website van het Jaar

Hoe krijg ik een betere concentratie?

Er zijn veel verschillende tips en adviezen om de concentratie te verbeteren. Per persoon verschilt het wat wel en niet werkt. Op deze pagina vind je een selectie van tips om een betere concentratie te krijgen.

Verbeteren van concentratie begint bij lichamelijke en mentale fitheid

Ben je moe en heb je geen energie? Dan is het erg lastig om je goed te kunnen concentreren. Meer energie is dus de eerste stap om je concentratie te verbeteren. Dit kun je op allerlei manieren doen. Probeer eerst de oorzaak te achterhalen. Heb je bijvoorbeeld geen energie door een te hoge werkdruk? Slaap je te weinig door veel stress? Beweeg je weinig?

Vervolgens kun je zoeken naar oplossingen. Bespreek het probleem bijvoorbeeld met je werkgever. Wellicht kun je taken uit handen geven en/of kunnen bepaalde taken later worden opgepakt. Zoek eventueel hulp, bijvoorbeeld bij een lange periode van stress. Mogelijk kunnen gesprekken met een psycholoog de stress verminderen. Of achterhaal zelf hoe je kunt ontspannen, bijvoorbeeld door elke avond een boek te lezen, regelmatig af te spreken met vrienden en familie of door elke week te mediteren. Lukt het je niet om voldoende te bewegen? Maak dan van bewegen een gewoonte. Probeer hiervoor de volgende tips uit:

  1. Stel een helder doel op: wat wil je bereiken door meer te bewegen? Wil je je fitter voelen en meer energie hebben? En waarom wil je dit?
  2. Maak het doel concreet: ‘fit worden’ is nogal vaag, en daarmee maak je het doel lastiger om te behalen. Maak het doel dus concreter. Je wilt bijvoorbeeld fit worden om niet meer uitgeput te zijn na het traplopen. Of om nog met vrienden af te kunnen spreken na een normale werkdag.
  3. Maak het doel haalbaar: als je gelijk hoge eisen stelt aan jezelf, is het lastiger vol te houden. Begin bijvoorbeeld met het vaker pakken van de fiets in plaats van de auto. En door op vaste tijden een wandeling te maken. Beoefen een sport die je leuk vindt en niet als verplichting ziet. Is een groepssport bijvoorbeeld wat voor jou?
  4. Houd het doel levend: stimuleer jezelf om te blijven sporten. Doe dit bijvoorbeeld door sportkleding in het zicht te hangen of met apps waarbij je stappen kunt tellen.
  5. Betrek je omgeving erbij: vrienden en familie kunnen je steunen en een stok achter de deur zijn als ze op de hoogte zijn van jouw plannen. Bovendien is het extra leuk als ze af en toe met je mee willen wandelen.

Voedingssupplementen voor de concentratie

Bepaalde voedingssupplementen kunnen goed zijn voor de concentratie. Deze supplementen bevatten vaak Ginkgo biloba, omega 3-vetzuren, sint-janskruid, ginseng, passiebloem, zilverkaars en/of valeriaan.

De werking van de supplementen op het concentratievermogen is niet precies bekend. Er is meer wetenschappelijk onderzoek nodig om de werkzaamheid aan te kunnen tonen.

Zorg voor weinig afleiding

Afleiding is een van de grootste struikelblokken als het om concentratie gaat. Je kunt door van alles afgeleid worden: omgevingsgeluiden, je mobieltje, de grasmaaier van de buren, een overvolle mailbox, noem maar op. De oplossing is eigenlijk heel simpel: haal de afleidende factor weg. Leidt een mobieltje jou af? Bewaar deze in je tas totdat je een pauze inlast. Komen er telkens werkmailtjes binnen? Sluit je mail een tijdje af en open deze weer zodra je er tijd voor hebt. Word je afgeleid door geluiden, probeer dan een rustigere plek op te zoeken of zet bijvoorbeeld monotome muziek op, zodat storende geluiden niet meer opvallen.

Wissel af

Heb je een (drukke) planning, wissel je taken dan voldoende af. Moet je bijvoorbeeld veel achter de computer doen? Of veel lezen? Doe dan tussendoor iets compleet anders, zoals een wandeling maken of een paar minuten met een collega of vriend(in) praten. Besteed niet uren achter elkaar aan dezelfde activiteit. Het is belangrijk om mentale bezigheden met lichamelijke bezigheden af te wisselen.

Vermijd multitasken

Multitasken lijkt heel efficiënt, maar het kost vooral veel energie om met allerlei taken tegelijkertijd bezig te zijn. Richt je aandacht op één ding en maak dat zo goed mogelijk af. Begin daarna met een nieuwe taak.

Praat mee of schrijf het op

Raak je snel je concentratie kwijt waardoor je niets meer opslaat? Praat dan mee. Bij het lezen van een tekst kan dit bijvoorbeeld helpen. Word je afgeleid door allerlei gedachten? Schrijf deze op, zodat je ze los kunt laten.

Bewegen tijdens nadenken

Als je veel aan het nadenken bent – bijvoorbeeld tijdens een vergadering – kun je weleens de aandacht kwijtraken. Het kan helpen om te bewegen tijdens het nadenken. Het gaat dan om bewegingen die automatisch gaan, zoals rondjes door de kamer lopen of je haar om je vinger draaien.

Doe belangrijke gesprekken niet telefonisch

Via de telefoon onthoud je vaak minder goed belangrijke informatie. Vooral bij een lang telefoongesprek zul je een groot gedeelte vergeten, ook al schrijf je alles op. Dan kun je namelijk minder aandacht besteden aan het telefoongesprek zelf. Los dit op door tegenover elkaar te zitten of door het contact per mail te laten verlopen. Tijdens een face-to-face gesprek kunnen handgebaren en gezichtsuitdrukkingen helpen bij het onthouden. Ook kun je dan makkelijk de belangrijkste punten herhalen aan het einde van het gesprek. Via de mail kun je informatie die je vergeten bent weer terugvinden.

Persoonlijke aspecten

Vind je het fijner om ’s ochtends, ’s middags of ’s avonds ergens mee bezig te zijn? Weet je dat je na dertig minuten leren niets meer onthoudt? Of heb je een ongelooflijke suikerdip als je twee boterhammen met zoet beleg eet tijdens de lunch? Houd hier rekening mee. Ga studeren tijdens het dagdeel dat jij je het beste kunt concentreren en houd korte pauzes. Voorkom de suikerdip door ander beleg te kiezen of zorg dat je een frisse neus haalt om nieuwe energie op te doen.

Meer onthouden?

Wist je dat een slechte concentratie invloed heeft op je geheugen? Je kunt dan minder onthouden dan voorheen. Het verbeteren van je concentratie is dus ook goed voor je geheugen. Verder kun je zelf nog maatregelen nemen tegen een slecht geheugen. Lees er meer over op de pagina Wat te doen tegen een slecht geheugen?

Pagina laatst aangepast op 25-06-2019

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren