Website van het Jaar

Een gezond voedingspatroon: de beste manier om verantwoord af te vallen

Veel mensen zijn bezig met hun gewicht. Bijna iedereen wil wel een paar kilo afvallen. Los van wat je mooi vindt, is een goed gewicht belangrijk van je gezondheid. Maar wat is een gezond gewicht voor jou? Waaruit bestaat een gezond eetpatroon? En hoeveel moet je eigenlijk bewegen? Dat lees je in dit dossier.

Pijlers van een gezond voedingspatroon

Ben je te zwaar? Dan is het belangrijk voor je gezondheid om (wat) af te vallen. Om op een gezonde manier af te vallen, zijn een aantal zaken belangrijk, die in dit dossier allemaal aan bod komen: gezonder eten, meer bewegen, anders denken en uiteindelijk ook op gewicht blijven.

Eet met plezier

Je voeding heeft een grote invloed op je gezondheid. Daarnaast is een gezond voedingspatroon natuurlijk belangrijk voor een gezond gewicht. Maar wat is gezonde voeding precies? Wat kan je wel eten, en wat kun je juist beter laten staan? Je leest het op de pagina Gezond dieet: wat is gezond eten?

Geniet van beweging

Voldoende beweging is onmisbaar. Niet alleen om een gezond gewicht te bereiken of te behouden, maar ook voor je algehele gezondheid. Waarom is beweging zo belangrijk, kun je afvallen zonder te sporten en hoeveel beweging is voldoende? Dat lees je op de pagina Kun je afvallen zonder sporten?

Durf anders te denken

Bij een gezonde leefstijl gaat het niet alleen om hoeveel je eet en beweegt, maar ook om je mindset. Je gedachten en je emoties hebben namelijk een belangrijke invloed op wat je doet. Wanneer je lekker in je vel zit, is het vaak ook makkelijker om gezonder te leven. Tegelijkertijd kan een gezonde leefstijl je ook helpen om beter in je vel te zitten. Maar hoe doe je dat? Dat lees je op de pagina: De rol van je mindset binnen een gezond voedingspatroon.

Op gewicht blijven

Als je wilt afvallen, heb je vaak een duidelijk doel waar je naartoe werkt. Wanneer je je streefgewicht bereikt hebt, en je geen duidelijk doel meer hebt, kan het lastig zijn om je gezonde eetpatroon vast te houden. Toch is dat nu juist belangrijk, om te voorkomen dat je weer aankomt. Hoe zorg je ervoor dat je op gewicht blijft en je gezonde leefstijl behoudt? Dat lees je op de pagina Gezond dieet om op gewicht te blijven.

Pagina laatst aangepast opĀ 10-12-2019

Auteur: BSc. Alieke de Greeuw

Dit dossier is gecontroleerd en mede mogelijk gemaakt door onze partners.

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren