De rol van je mindset binnen een gezond dieet

Bij een gezonde leefstijl gaat het niet alleen om hoeveel je eet en beweegt, maar ook om je mindset. Je gedachten en je emoties hebben namelijk een belangrijke invloed op wat je doet. Wanneer je lekker in je vel zit, is het vaak ook makkelijker om gezonder te leven. Tegelijkertijd kan een gezonde leefstijl je ook helpen om beter in je vel te zitten. Maar hoe doe je dat? Dat lees je op deze pagina.

Wat is je drijfveer?

Gezond eten en bewegen is belangrijk voor iedereen, maar een duidelijke drijfveer maakt het makkelijker om je nieuwe eet- en beweegpatroon vol te houden. Wil je meer zelfvertrouwen krijgen? Wil je fitter worden zodat je beter met je (klein)kinderen kunt spelen? Wat je reden ook is: als je onthoudt waarom je gestart bent, kan dit je door lastige momenten heen helpen. Maak je reden specifiek, schrijf hem op en plak eventueel ergens op waar je hem vaak ziet.

Emotie-eten

Veel mensen gebruiken (ongezond) voedsel als troost. Bijvoorbeeld om met stress of verdriet om te gaan, maar ook uit verveling, eenzaamheid of zelfs geluk. Je eet dan niet omdat je honger hebt, maar omdat eten je op dat moment gelukkig lijkt te maken. Hierna kun je je schuldig voelen.

Een aantal tips om emotie-eten af te leren:

  1. Bedenk en herken waarom je eet: ben je moe, heb je stress, ben je verdrietig of verveel je je? Schrijf de reden eventueel op, zodat je het de volgende keer herkent.
  2. Zoek vervolgens een andere manier om hiermee om te gaan: ga even naar buiten, bel een vriend of vriendin of ga sporten.
  3. Herken voor welk voedsel je ‘gevoelig’ bent tijdens een eetbui en haal dit zo weinig mogelijk in huis. Leg wel gezonde snacks klaar, zodat je deze kunt nemen als je trek krijgt.
  4. Voorkom honger. Sla geen maaltijden over en eet voldoende gezonde tussendoortjes.

Lees in dit artikel op Dokterdokter.nl meer over emotie-eten.

Verleidingen weerstaan

Verleidingen niet kunnen weerstaan is een bekend probleem van mensen die willen afvallen. Dat is ook niet gek: dagelijks maken we zo’n 200 onbewuste eetkeuzes. We worden gemakkelijk verleid door ongezonde keuzes door het ruiken of zien van voedsel, maar ook door aanbiedingen en reclames. Bijna de helft van de mensen die een dieet volgen, noemen zulke verleidingen als hoofdreden van het mislukken van hun diëten. Een aantal tips om verleidingen te weerstaan:

  1. Zorg ervoor dat je altijd gezonde tussendoortjes bij de hand hebt en leer jezelf aan om bij trek één van deze tussendoortjes te eten.
  2. Ga geen boodschappen doen wanneer je honger hebt.
  3. Maak het jezelf makkelijk: een goede voorbereiding is het halve werk. Wanneer je moe bent, is het vaak verleidelijk om snel naar iets ongezonds te grijpen. Zorg dat je voor deze momenten een gezonde maaltijd in huis (in de vriezer) hebt. Een weekplanning kan hier ook bij helpen.
  4. Heb je écht trek in iets lekkers? Neem een kleine portie. Eén koekje of een klein stukje taart in plaats van een heel pak of een flink stuk.
  5. Eet je met anderen en wil je niet te veel eten? Vertel dit dan, zodat ze je niet in de verleiding brengen om toch meer te eten.

Gezonde gewoontes helpen ook bij het weerstaan van verleidingen. Hieronder lees je daar meer over.  

Gezonde gewoontes

Gezonde gewoontes spelen een belangrijke rol bij een gezonde leefstijl. Je gewoontes bepalen namelijk een belangrijk deel van je dagelijks leven. Het voordeel én nadeel van gewoontes, is dat je er vaak niet bij nadenkt. Bij goede gewoontes (zoals tandenpoetsen) is dit een voordeel, bij slechte gewoontes (chips eten tijdens het tv-kijken) is dit een nadeel.

Gezonde gewoontes maken een gezonde leefstijl een stuk makkelijker. Als je gewend bent om iedere week op woensdagavond te gaan sporten, zul je dit niet snel overslaan. Heb je geen vast sportmoment, is het veel makkelijker om ’s avonds op de bank te blijven hangen. Dit werkt ook zo met (on)gezonde tussendoortjes. Je kunt jezelf prima aanleren om tussendoor een stuk fruit of groente te eten. Als je hier eenmaal aan gewend bent, zul je dit op een gegeven moment doen zonder hierover na te denken en is de kans veel kleiner dat je op dat moment naar chips, snoep of koek grijpt.

Als-dan-plan

Wil je jezelf nieuwe gezonde gewoontes aanleren? ‘Als-dan-plannen’ kunnen hierbij helpen. Formuleer duidelijke regels voor jezelf in bepaalde situaties, bijvoorbeeld:

  • Als ik ’s avonds na het eten nog trek heb, dan eet ik een stuk fruit.
  • Als ik uit eten ga, neem ik koffie of thee in plaats van een toetje.
  • Als ik geen zin heb om te sporten, ga ik in ieder geval een half uurtje wandelen.
  • Als ik een eetbui voel aankomen, ga ik even naar buiten.

Pagina laatst aangepast op 10-12-2019

Auteur: BSc. Alieke de Greeuw

Dit artikel is gecontroleerd en mede mogelijk gemaakt door onze partners.

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren